Nyfiken på Bossings

Under våra resor landet runt kommer vi då och då göra ett och annat oväntat besök. Vi kallar det ”Nyfiken på”
Det finns många husbilsföretag i vårt avlånga land så varför inte berätta en och annan historia om dom. Först ut är Bossings i Linköping
Bo Bossing Karlsson har mekat och jobbat med bilar under hela sitt liv. Han körde rally under nästan 20 år, slutade år 2000.
Bossing är fortfarande aktiv inom motorsporten.
På 80-talet tog han steget och startade egen verkstad. Ganska omgående började man även serva och laga husbilar som då börjat dyka upp i Sverige.
Pilote var ett vanligt märke och idag har Bossings kanske den största erfarenheten av Europachassit som byggdes på Fiat, Peugeot och Citroen
Bossings bil blev i början av 2000-talet Auktoriserad bilverkstad för FIAT.
Under 2010 tog man nästa steg och startade försäljning av fritidsfordon.
Idag står Pilote, Kabe samt Adria för utbudet. När jag frågar vilket märke som toppar försäljningen svarar Bosse att det är väldigt jämt mellan märkena.
Från noll sålda enheter 2010 så rullar det idag ut ungefär 350 enheter om året.
Förra året flyttade Bossings in i nya och egenritade lokaler.
I den nya anläggningen ryms försäljningshall, bilverkstad och förutom det något som kanske inte alla känner till, en komplett verkstad för husvagns- och husbilskarosser.
Bosse förklarar stolt - Här kan vi byta allt från en vattenkran till en hel sida på en husbil.
Idag har Bossings 30 anställda.
Den nya anläggningen rymmer dessutom Quickstop, en enklare ställplats för kunden som kommer långväga ifrån.
När din bil lagas eller servas så kan du ta en lånebil och upptäcka Linköping under tiden.
Inne på bilverkstaden står ett antal pallar med Bossings egen uppfinning, E-Brake.
Många husbilister har väl genom åren retat sig på att förarstolen inte går att snurra med åtdragen handbroms. Med Bossings innovation slipper du det problemet.
Du drar åt handbromsen elektriskt och slipper använda spaken. Perfekt när du bökat dig upp på nivåklossarna och inte kan snurra stolen.
När vi gått igenom hela anläggningen och jag börjat packa ihop säger Bossing - Jo, de e en sak till som jag vill visa.
Från karosseriverkstan tar vi oss upp på loftet. Det här är Bosses egna domäner.
Hit drar han sig tillbaka, fokuserar på bland det roligaste som finns i hans värld. Meka med ögonstenen.
Mitt på golvet står en liten roadstervariant i läckra karamellfärger rött och vitt.
Det är en 5/8 Ford 34 sedan som byggs i USA med MC motor på 140 hk.
Bossing tävlar i klassen Legends Racing med sin pärla.
Bosse berättar - Klassen är kanonkul. Alla bilar har samma uppbyggnad och standardmotorer. I och med det är förutsättningarna lika för alla som tävlar.
På det sättet blir det teknik och skicklighet som avgör, inte plånbokens storlek.
Här kan du se en video på Bossing i farten.
https://www.youtube.com/watch?v=C-3BJHIWpOA&t=816s
När jag frågar vad som ligger på lut i pipelinen säger Bossing
- Nu har vi skaffat oss ett bra verktyg, de nya lokalerna. Nu skall vi finslipa detaljer och optimera logistiken så kunderna får en ännu bättre service.
Text & Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se
Husbilskompisar sysslar inte med betalda artiklar. Allt vi skriver gör vi utifrån en redaktionell synvinkel.
Ibland handlar dock artiklar om produkter som kommer från våra annonsörer. Då redovisar vi det med en stämpel med ett tydligt R i vinjettbilden samt i slutet av artikeln.
Bossings är en annonspartner till Husbilskompisar.