Utgivningsbevis
Ett digitalt utgivningsbevis i Sverige är en form av tillstånd som ges av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) för att en digital publicering ska omfattas av grundlagsskydd enligt yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Det ger ett särskilt juridiskt skydd och innebär att publiceringen regleras av tryckfrihetsförordningen (TF) och YGL, snarare än av annan lagstiftning, exempelvis dataskyddsförordningen (GDPR).
Hur det fungerar:
1 Ansökan
Du ansöker om digitalt utgivningsbevis hos MPRT. Det kan gälla för exempelvis en hemsida, en podd eller en annan digital tjänst.
2 Ansvarig utgivare
Du måste utse en ansvarig utgivare, som är juridiskt ansvarig för allt innehåll som publiceras. Denne måste vara bosatt i Sverige och ha fyllt 18 år.
3 Grundlagsskyddet träder i kraft
När beviset är godkänt får din digitala publikation grundlagsskydd. Detta innebär bland annat:
Censurförbud: Innehållet får inte förhandsgranskas av myndigheter eller andra.
Meddelarskydd: Källor som lämnar uppgifter till publiceringen har rätt till anonymitet.
Begränsade regler för GDPR: Grundlagsskydd går före GDPR i vissa fall, vilket kan göra det enklare att publicera innehåll som annars skulle regleras strikt av dataskyddslagstiftningen.
4 Giltighetstid
Utgivningsbeviset gäller i 10 år och kan förnyas därefter.
När behövs det?
Ett digitalt utgivningsbevis behövs om du vill ha grundlagsskydd för en digital publicering som inte automatiskt omfattas av grundlagarna, exempelvis om publiceringen inte har redaktionellt innehåll som publiceras regelbundet (som nyheter eller bloggar).
Husbilskompisar i Sverige AB innehar utgivningsbevis (2017-009)
Ansvarig utgivare är Gomer Swahn