Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo

EU:s nya körkortsdirektiv öppnar för att B-körkort i vissa fall ska kunna användas för fordon med en totalvikt på upp till 4 250 kilo. Dagens huvudregel är att B-körkort gäller för personbil och lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Den nya möjligheten gäller främst fordon som drivs med alternativa bränslen, exempelvis el, vätgas eller biogas. Skälet är att sådana fordon ofta väger mer än motsvarande bensin- eller dieselfordon, bland annat på grund av batterier och annan teknik. Gäller inte generellt i Sverige I Sverige är den bredare 4 250-kilosregeln ännu inte införd. Enligt Transportstyrelsen ska reglerna börja tillämpas den 26 november 2027. Det är ännu inte klart exakt hur de svenska reglerna kommer att utformas. Exempelvis återstår det att se om särskild utbildning eller prov kommer att krävas i vissa fall. Regeln ska inte omfatta campingbilar eller husbilar. Sverige har däremot redan en begränsad försöksverksamhet. Den gäller juridiska personer, till exempel företag, myndigheter och organisationer. De kan ansöka om tillstånd för att låta förare med B-körkort köra tunga lastbilar som drivs med alternativa bränslen. Fordonet ska ha en totalvikt på minst 3 501 kilo och högst 4 250 kilo. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Försöket gäller endast tunga lastbilar utan släp och inte persontransporter. Reglerna skiljer sig mellan länder Flera europeiska länder har redan infört liknande regler, men villkoren varierar. I Nederländerna är det sedan den 1 juli 2025 tillåtet att köra lastbil eller husbil upp till 4 250 kilo med B-körkort. Regeln gäller dock bara inom Nederländerna, utan släp, och fordonet får inte vara helt bensin- eller dieseldrivet. Föraren måste också ha haft B-körkort i minst två år. I Danmark gäller en nationell specialregel för vissa godstransportfordon över 3 500 kilo, men högst 4 250 kilo. Fordonet måste drivas med alternativa bränslen, och den högre vikten ska bero på drivsystemet. Regeln gäller endast i Danmark och föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Irland har en liknande regel för alternativt drivna godstransportfordon. Fordonet får väga mer än 3 500 kilo men högst 4 250 kilo, köras utan släp och den extra vikten ska bero på drivsystemet. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Belgien har ett pilotprojekt för utsläppsfria skåpbilar upp till 4,25 ton. Projektet gäller under särskilda förutsättningar, främst för deltagande företag och godkända fordon. Regeln gäller endast på belgiskt territorium. Viktigt för svenska förare Den nya EU-regeln innebär inte att svenska förare fritt får köra fordon upp till 4 250 kilo i hela Europa. Reglerna är nationella och skiljer sig mellan länder. I flera länder gäller 4 250-kilosgränsen endast för fordon med alternativa bränslen. Det är också vanligt att föraren måste ha haft B-körkort i minst två år, att fordonet körs utan släp och att körningen bara får ske inom det aktuella landet. Den som ska hyra husbil, köra transportbil eller använda ett tyngre elfordon utomlands bör därför kontrollera både fordonets totalvikt och de lokala körkortsreglerna innan resan. B99 – det kommande körkortet för tyngre husbilar Ett nytt körkortstillägg, ofta kallat B99, är på väg att införas inom EU. Syftet är att göra det möjligt för fler förare med B-körkort att köra moderna husbilar som väger mer än dagens gräns på 3 500 kilo. I dag får den som har vanligt B-körkort normalt köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kg. Tyngre husbilar kräver i regel C1- eller C-behörighet, om man inte omfattas av den så kallade farfarsregeln för B-körkort tagna före den 1 juli 1996. Med de kommande EU-reglerna öppnas en möjlighet att köra husbil upp till 4 250 kg med utökad B-behörighet. Enligt Transportstyrelsen ska detta gälla efter särskild utbildning eller godkänt körprov. Det kan också bli tillåtet att koppla släp till husbilen, så länge hela fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 5 000 kg. Det är viktigt att betona att reglerna inte gäller i Sverige ännu. EU-direktivet ger medlemsländerna möjlighet att införa den nya behörigheten, men varje land ska bestämma exakt hur kraven ska utformas. Sverige har ännu inte beslutat om det ska krävas utbildning, prov eller både och. För husbilsägare kan B99 få stor betydelse. Många moderna husbilar hamnar nära eller över 3 500 kilo när de utrustas med passagerare, vatten, cyklar, batterier och annan packning. En höjd viktgräns till 4 250 kilo skulle därför kunna ge bättre lastmarginal och minska behovet av C1-körkort för privat bruk. Fram till dess att de svenska reglerna är beslutade och införda gäller dagens körkortsregler. Den som planerar att köpa, hyra eller importera en tyngre husbil bör därför kontrollera aktuell behörighet hos Transportstyrelsen och inte utgå från att B99 redan kan användas. Publicerad 2026-06-15

Läs mer

Torsö Pärla i Blekinge - Eller kanske inte
Resmål Sverige

Torsö Pärla i Blekinge - Eller kanske inte

Hamnar du via E22:an i Sölvesborg är det bara att svänga av ut mot havet. Halvön Listerlandet bjuder på ett antal ställplatser med havskontakt. En av de mer kända är Nogersund. Jag hamnade på Torsö. 2018 var första gången jag besökte ställplatsen. Sedan dess har man flyttat husbilsparkeringen så man stå mer havsnära med bättre utsikt. Platsen som sådan är helt makalös med en vy som bjuder på en obruten horisont, galet vackert. Torsö känns som ett gammalt fiskeläge med rejäla vågbrytare och stenpirar. Intill har du en lååång badstrand och det finns även en badplats för den fyrfota kompisen. I själva hamnen finns flera små röda stugor varav en innehåller en bokbod med ett ganska imponerande sortiment. Omtänksamt och drivs förmodligen av någon lokal eldsjäl. Enligt beskrivningen har man toa, dusch, påfyllning av vatten, el och sopor. Tyvärr ingen tömning av vare sig svart- eller gråvatten. Priset 2024 är 250 :- med el vilket jag tycker är lite i överkant då ovanstående viktigheter saknas. Det här skulle kunna vara en riktig pärla med självklara fem husbilar i betyg. Nu blir det en svag tvåa istället. Man har installerat ett betalsystem som var mer eller mindre omöjligt. För att betala med kort eller Swish krävs mobiltäckning. Det var iofs rätt kul att se folk jaga runt för att hitta mottagning men inte speciellt servicevänligt. Ärligt talat är det här danska betalsystemet ett lågvattenmärke när det gäller sätt att betala. Jag hade planerat en trea i betyg men när jag klev in i det enda sanitetutrymmet, kombinerad dusch och toalett, sjönk modet och betyget. En dusch full med svartmögel är aldrig kul. Men som jag skriver, miljön är makalös så i det fall du inte behöver vare sig toa eller dusch, har en rejäl toatank och ett hjärta som klarar ett rejält adrenalinpåslag när du skall betala och koppla in el, åk hit, för utsiktens skull. Bild & text: Gomer Swahn Publicerad 2024-08-29 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet
Nytt i Husbilsvärlden

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet

Med hemester i siktet och en pandemi som håller svensken på hemmaplan har husvagns- och husbilsförsäljningen totalt exploderat. Under de senaste sju åren har landets husbilsflotta i stort sett fördubblats. Idag rullar det drygt 100 000 ekipage i landet. Etableringen av ställplatser har långt ifrån hängt med i utvecklingen. Det är bara att konstatera, det saknas platser att parkera på framför allt i södra Sverige. Resultatet har blivit att allt fler husbilsekipage syns på stränder, vid skogssjöar, badplatser m.m. Många gånger ockuperar man parkeringar som är tänkt att dom skall nyttjas av lokalbefolkning i första hand. Det är helt naturligt att det här skapar ilska och frustration. Framför allt när en ortsbo säger ifrån att camping inte är ok på badplatsen och får svaret från solstolen under den utfällda markisen,  "jag campar inte, jag parkerar bara." När övergår en parkering till en camping? Är det när det står en fotpall och ett par foppatofflor utanför bodelsdörren? Är det när markisen är utrullad, grillen och utemöblerna på plats? Det finns inget svar på den frågan. Det finns helt enkelt inte någon juridisk formulering som beskriver vad camping är. Saken har inte heller blivit rättsligt prövad. Friheten med en husbil är just självförsörjningen, den saknas i många husvagnar som behöver tillgång till både el och vatten. Den här friheten inbjuder till det vi kallar fricamping. Alltså att man parkerar och sover på en plats som varken är en camping eller en ställplats. Bristen på ställplatser gör att allt fler husbilsturister väljer det här sättet att övernatta. Inom alla grupper finns det rötägg och besserwissers som ständigt skall tänja gränser och överskrida uttalade eller outtalade regler. Den här gruppen av husbilister förstör för den stora massan som försöker göra rätt. Skyltar, hemgjorda eller uppsatta med tillstånd från kommunen blir allt vanligare i hela landet. Fortsätter den här trenden är vi snart hänvisade till de ställplatser som inte på långa vägar räcker till. Det har blivit allt mer populärt att hänga ut de som bryter mot regelverket i sociala medier och skriva av sig sin frustration - Tror du att det hjälper? Nix, rötägget fortsätter lugnt med sin otillåtna parkering, den enda som far illa är du. Enda sättet att minska antalet överträdelser är att visa lite civilkurage, gå och säga till, det här är inte ok. I värsta fall att göra en anmälan. Det kompis är det enda sättet att komma tillrätta med de här problemen, inte att gråta ut på Facebook? Här kommer lite tips och råd till dig som vill prova på att fricampa på ett förnuftigt och lagligt sätt. Följ alltid de skyltar och anvisningar som finns uppsatta. Det gäller oavsett om dom är handgjorda eller lagligt uppsatta. Vill man inte ha dig där måste du acceptera det och åka vidare. Parkera inte i naturen på gräsytor eller andra platser som inte kan ses som parkeringsplats. I år blir terrängkörningslagen tuffare och det blir lättare att bötfälla den som gör fel. Är du osäker kan du plugga in vilka regler som gäller nationellt och lokalt. Du hittar länkar i slutet av artikeln. Hänvisa aldrig till allemansrätten i varken tal eller skrift. Den har inte ett dugg med motorfordon att göra. För dig gäller nationella och lokala trafikföreskrifter samt terrängkörningslagen, inget annat. Låt sunt förnuft och magkänsla avgöra om du tycker att det är ok att dra ut markisen och ställa ut möbler. Känner du dig osäker? Avstå! Att du inte skall tömma latrintanken i naturen är förhoppningsvis en självklarhet för så gott som alla husbilister (hoppas jag) men när det gäller gråvatten råder det delade meningar. Vi tar det en gång för alla! Det är inte ok att släppa gråvattnet i naturen. Ställ dig över en avloppsbrunn (ej dagvatten) eller åk in på en ställplats eller camping för att bli av med slasket. Skyltar och tilläggstavlor - Hittar du en parkering som endast har det blå/vita märket med ett P på har du dragit en vinstlott. Här kan du stå i 24 timmar utan problem. Om du skall plocka ut något ur bilen är det magkänslan som avgör, som sagt, känner du dig osäker, avstå! Finns det tilläggstavlor följ alltid dom. Står det endast personbil klass I, då är du inte välkommen. Finns det tidsbegränsningar för parkeringen, följ dom. Hur hittar man då dom där riktiga guldklimparna till övernattning? I dagens app-rika värld är telefonen din bästa kompis. Badplatser Badplatser är utmärkta övernattningsställen. Men det finns en oskriven regel, kom sent, åk tidigt. Det gäller att inte störa lokalbefolkningen för då dyker det snabbt upp en förbudsskylt. Kommer du efter sjutiden på kvällen och åker före nio stör du förmodligen ingen. Sevärdheter, museer. Här finns ofta parkeringar som bara är utmärkta med ett P utan tillägg. Här är det enkelt, kom efter stängning och åk innan man öppnar så stör du ingen. Med appen museiguiden är det lätt att hitta sevärdheterna. Naturreservat Här är det lite känsligare. I väldigt många naturreservat har det på förekommen anledning kommit upp förbudsskyltar mot övernattning. Följ alltid dom. Men det finns fortfarande undantag där parkering är tillåten. Det gäller främst mindre naturreservat som inte är så lätt att hitta till. Använd appen Naturkartan för att hitta rätt. Nedlagda industrier och fabriker Här kan det finnas riktiga guldklimpar. Håll koll efter gamla industribyggnader som står tomma. Där finns det ofta parkeringar som personalen använde för sina privata bilar. Ofta plant och grus. Det är sällan man stör någon på dessa platser. Kyrkor, kyrkogårdar Söker du desperat en laglig plats att ta några timmars nattsömn på. Håll utkik efter en kyrka. Ofta lugna lägen och en P-plats som är ok att stå på. Här gäller precis samma sak som på badplatser, kom sent, åk tidigt så stör du ingen. I alla de här förslagen så skall du parkera med sunt förnuft. Ta aldrig upp mer än en P-plats. Parkera så det inte retar någon. Ställ inte ut några prylar, möbler eller fira ut markisen om det inte känns bra i magtrakten. I Australien har man en organisation som heter Leave No Trace, fritt översatt, lämna platsen som du fann den, lämna inga spår. Det är en bra regel som alla kan förstå. Det blev många pekpinnar i artikeln men låt dig inte avskräckas av det. Råden är välmenta och kan förhoppningsvis skapa en framtid för fricamping om du följer dom. Ge dig ut och upptäck vårt fantastiska land men gör det med omdöme. Länkar till mer information Trafikföreskrifter/Transportstyrelsen Det nya förslaget till terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen idag Information från SKR Här hittar du samtliga kommuners trafikföreskrifter En bra info om Allemansrätten (PDF att läsa eller hämta hem) Du får inte kopiera hela eller delar av materialet utan att ange källa. Nyttiga appar att leta upp i din telefon: Badkartan, Museiguiden, Naturkartan samt Kyrkokartan Text och bild: Gomer.swahn@husbilskompisar.se Publicerad 2020–07–11

Läs mer

Annons
Jarex MAX 260122
Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök
Resmål Sverige

Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök

I Tryde strax utanför Tomelilla, Skåne hittar du ett nostalgimuseum med café. Reser man runt Sverige som jag gör så dyker man på dom lite här och var, nostalgimuseerna. Många äro kallade men få utvalda är min erfarenhet. Samla ihop ett gäng skrot, fyll en lada så har du ett museum och lyckan är gjord verkar vara mottot hos en del. Den blygsamma entrén till trots gäller det sannerligen inte the 50´s. Väl innan för dörrarna möts jag av en seriös samling prylar presenterat i olika miljöer. Kaj Persson som startade museet för 29 år sedan har samlat under årtionden för att få till prylar som är värda att visa. Det finns över 100 stora fordon. När det gäller bilar ligger tyngdpunkten på Ford och Saab. Kaj har koncentrerat sig på 50- och 60-talet. Den riktiga nostalgikänslan uppstår när man går runt bland de ca 20 000 leksakerna som är utställda. Den som inte känner igen minst en pryl tror jag inte finns av de husbilister som ligger runt pensionsålder. Under juli bjuder Kaj in till Bilträffar under helgerna där alla som vill är välkomna att visa upp sina älskade gamla bilar. Vid mitt besök var utställningsområdet fyllt till brädden av nostalgifordon av varierande ålder och märke. Själva ställplatsen är inte något att skriva hem om. En bit åker som är välklippt men det är ju inte det som är grejen här, det är utställningen. Det du behöver finns, el, dusch, toa, tömning och fyllning. Allt till det facila priset av 200 :-. Entrén till museet kostar 95 :- (Priser 2025). Lägger man samman helheten får platsen fyra husbilar i betyg. Dom flesta av dom kopplade till den fina utställningen. Gör ett besök även om det bara är över dagen men tänk på att man stänger redan 16.00. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-07-06

Läs mer

Ta inget annat än bilder, lämna inget annat än hjulspår är en bra början
Nytt i Husbilsvärlden

Ta inget annat än bilder, lämna inget annat än hjulspår är en bra början

Det måste bli ett slut på klappjakten! Vi har sett det förut! Varje sommar de senaste åren har artiklarna om husbilisternas framfart stått som spön i backen. Oftast börjar det med någon lokal artikel som rikspressen sedan hänger på, i år hänger t.o.m. public service med när drevet går. I en artikel på nätet idag lyfter SVT problemet med ”Latrintömning, terrängkörning och tjuvcamping”. En chef vid Stenshuvuds nationalpark påstår i ett stycke följande utan några som helst exempel eller fakta ”Dessutom händer det att latrintankar töms ute i naturen.” Det här lyfter reportern som enligt SVT skall stå för saklighet och opartiskhet ur sitt sammanhang och skapar en rubrik? Fulcamping, vildcamping och tjuvcamping? Googlar du på de här uttrycken är det inte svårt att i huvudsak härleda orden till Sveriges största ö, Gotland. Jag vill påstå att man från vissa håll bedrivit en klappjakt på ön efter ställplatsetableringar och fricamping. Man har år efter år målat ut husbilsturismen som ett jätteproblem med grisar och svin som sprider sopor och skit omkring sig ivrigt stöttade av lokalmedia och lokala politiker. I syfte att misskreditera en hel grupp har man försökt att etablera de här uttrycken, i år är man tyvärr på god väg att lyckas. Kompis! Gå inte på det här. Det är en framgångsrik lobbying där man med maktmedel försöker tvinga in husbilsturismen på dyra campingar med ett utbud som ingen husbilist behöver. Visst finns det problem Påstå att problemen inte finns, att alla husbilsåkare sköter sig exemplariskt är lika naivt och felaktigt som att påstå att vi oftast häller ut vår skit i naturen. Visst finns det rötägg även i den här gruppen, folk som bokstavligt skiter i regler och förbud. Men är dom husbilisterna i majoritet? Nej, vill jag påstå, huvuddelen sköter sig bra. Det påståendet bygger jag på att jag varje sommar besöker ett par hundra ställplatser för att skriva och dokumentera. Övernattar gör jag dock oftast ute i det fria eftersom det passar mig bäst, och då på ett ansvarsfullt sätt. Under alla dessa år sedan 2006 har jag stött på ett fall där det bevisligen tömts en kassett i naturen. Det var ett utländskt ekipage som tömt i en skogsdunge vid en båtklubb i Traneberg, Stockholm. Oftast får vi bokstavligen ta skiten eftersom det enligt min uppfattning blivit allt vanligare att folk gör sina behov utomhus. Under förra året följde jag upp flera artiklar som påstod att husbilismen agerade på just det här sättet. När jag gick till botten med påståendena fanns det inte ett enda fall där man kunde bevisa att det var en husbilist som förorenat. Huvuddelen av husbilisterna har en s.k. kassettoalett där de flesta löser lukten med kemmedel. Alla som tömt en kassett i en utslagsvask kan i sömnen identifiera doften som den här kombinationen av latrin och kem skapar, alltså ganska lätt att identifiera om det hällts ut i naturen. Dessutom ger 20 liter bajs en hög som är ganska rejäl, en kossa skulle titta med avund på den högen. Har vår civilkurage urvattnats när sociala medier gjort sitt intåg? Det har hänt något i Sverige, de senaste årtiondena, Vart har vår civilkurage tagit vägen? Att påpeka att någon gjort fel, stör eller bryter mot lagen blir allt ovanligare. I stället smygfotograferar man händelsen och lägger ut den på sociala media. I vår Facebookgrupp med strax under 40 000 medlemmar tar vi bort ett par gnällinlägg med uthängningar om dagen den här årstiden. Vad är egentligen problemet? För det första är problemet den klick som bokstavligt skiter i alla lagar och regler under sin vistelse i naturen. Dom finns i så gott som alla grupper som idkar friluftsliv. Den gruppen har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Den når man bara med påföljder och civilkurage från andra utövare som ryter till. Kompis, dags att stoppa undan tangentbordet, kliva ut genom dörren och ta husbilisten som gör fel i örat. Men gör det med humor och diplomati så slipper du ett blått öga. Problemet är större än så Pandemin har väl inte undgått någon och resultatet har blivit att försäljningen av framför allt begagnade husbilar har slagit alla rekord. Utan några siffror i ryggen vill jag påstå att det aldrig rullat så många husbilar på våra vägar som i år. Det är inte bara husbilsäljarna med sina tomma lager som tagits på sängen. Även de företag som etablerar ställplatser och campingar har haft det svårt att hänga med. Vill man ha en plats på en populär ställplats i södra Sverige får man börja köa redan på morgonen, har man tur får man en plats efter lunch, annars är det bara att åka vidare. I många fall skapar det här situationer då man i ren desperation i sitt sökande efter en plats att övernatta på väljer en mindre genomtänkt plats. Det behövs alltså många, många fler lagliga sätt att parkera sin husbil. Marknaden kommer att komma ifatt men det tar några år. Att måla fan på väggen I artikeln jag beskrivit ovan och i samtliga övriga artiklar runt husbilismen uttalas det om restriktioner, parkeringsförbud, lagstiftning och hårda tag. Med hot och slag skall man lösa problemet. Den här vägen skapar inte fler ställplatser eller löser problemen utan piskar bara upp en hatstämning som förvärrar situationen än mer. Så typiskt att beskriva baksidan och bara peka på brister, hota med påföljder och förstora problemet. Tänk om vi någon gång kunde få se en artikel där någon istället pekar på möjligheterna, att ta tillvara resurser och skapa affärer och arbetstillfällen. En artikel som föreslog lösningar på ett problem som inte kommer att försvinna av sig själv. För lösningarna finns! Hur kommer vi framåt? Det måste till krafter som styr upp och företräder landets drygt 100 000 ekipage med bodelsinredning. Det behövs en organisation som både kan företräda husbilsturismen men också ställa krav och skapa skrivna och oskrivna regler runt de husbilar som rullar på våra vägar. Ta inget annat än bilder, lämna inget annat än hjulspår är en bra början. Under flera år har mitt hopp legat till landets största klubb för husbilar, att man därifrån skulle ta initiativ men tyvärr, när jag läste senaste ”ordförande har ordet” insåg jag att det inte kommer att hända i närtid. Snack om väder och uppmaning att besöka årsmötet var det som stod att läsa, detta samtidigt som mediadrevet går för fullt och det blåser rejält snålt runt husbilsturismen i landet. Det som behövs är en organisation som företräder och styr upp husbilsturismen Ett tafatt försök gjordes för några år sedan med organisation Mobil Fritid. En organisation som stilla somnat in utan saknad eller vetskap från landets husbilsåkare. Mer avtryck än så blev det inte. Det jag pratar om är en organisation som med en professionell framtoning och med dokumenterad kompetens tar tag i landets husbilsturism. Inga mysträffar, forum för snack under markisen, inget gullemull över huvud taget utan enbart tråkigt hårt arbete med kontakter med omvärlden och äntligen en organisation som bemöter den lobbying mot ställplatser som så framgångsrikt bedrivits under många år. Man kan t.ex. jobba med följande: * Ta fram en uppförandekod för landets husbilister. * Skapa kontakter med organisationer, myndigheter och företag som rör gruppen. * Ge konsultation och ta fram en handledning för etablering av ställplatser som på sikt skapa fler parkeringar för oss husbilister. * Verka för att organisationen skall bli en remissinstans där det rör frågor som rör oss. * Verka för ett nätverk av tömnings/fyllningsanläggningar i kommunal regi i landets samtliga kommuner. * Informera inkommande, utländska husbilsturister om vad som gäller i Sverige Du kan säkert komma på fler arbetsområden för den här riksorganisationen. Du, förresten, har du synpunkter, idéer eller kanske till och med känner att du vill medverka till en hållbar och långsiktig husbilsturism. Tveka inte en sekund, hör av dig till mig! Tillsammans kan vi livsnjutare på hjul skapa ett gott och hållbart klimat för det vi älskar, det fria livet, och samtidigt ha ett gott förhållande till vår omvärld. Text & Bildmontage: Gomer Swahn gomer.swahn@husbilskompisar.se 070-466 90 85 Publicerad 2021-07-30

Läs mer

Annons
Alko MAX 260128

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Åmmebergs Båtklubb - Perfekt övernattning
Resmål Sverige

Åmmebergs Båtklubb - Perfekt övernattning

Med sitt läge nära Askersund är det en perfekt övernattningsplats om du rullar längs riksväg 50. Det är mindre än en mil från femtian och tar kanske tio minuter max. Ställplatsen ligger vid Tomteviken som är en del av Norra Vättern. Det finns sex ställplatser, samtliga på asfalt och mitt i båtklubben. Naturskönt läge med ett servicehus som delas med gästhamnen. All service du kan önska dig är på plats och el finns vid samtliga platser. Vid mitt besök i september 2023 kostade en övernattning 200 :- med el. Betalar gör du med Swish och du ringer någon av hamnvärdarna för att få koden till servicehuset. Området är ett gammalt industriområde med fina promenadvägar för dig och den fyrbenta kompisen. Väldigt lugnt nattetid och hela området är upplyst. Åmmeberg är en välskött ställplats med lugnt läge i ett naturskönt och vattennära område. Allt finns som sagt på plats så det blir hela fyra husbilar i betyg. Text & Bild: Gomer Swahn Karta: Min karta från Lantmäteriet Publicerad 2023-09-21

Läs mer

VARNING! För bra för att vara sant???
Nytt i Husbilsvärlden

VARNING! För bra för att vara sant???

Det hela började med ett inlägg i vår Facebook-grupp. Där skrev en person följande: ”Har någon koll på det engelska företaget som en Johannes Knoll företräder här i Sverige” Eftersom vi inte tillåter några uthängningar med namn i Facebook-gruppen uppmärksammades inlägget i admingruppen för att slutligen hamna på mitt bord. Nu var nyfikenheten väckt. Vi började så smått nysta lite här och där. Det finns faktiskt en person med det namnet i Sverige men efter en kontakt kunde jag avskriva den personen helt från det här aktuella ärendet. Efter lite sökningar på nätet visade det sig att den person som uppgav sig heta Johannes Knoll hade inte mindre än 19 husbilar till salu på Facebooks Marketplace. Förvåningen var stor när jag såg prisbilderna på de här skiftande objekten. Enligt en första bedömning var priserna betydligt under 50 % av ett svenskt marknadspris. Johannes Knoll och Facebook I samtliga annonser på Marketplace hänvisar Knoll till ett engelskt företag som heter SB Campers Ltd och hans egen sida på Facebook. Som du kanske vet har vi på Husbilskompisar en Facebookgrupp med 35 000 medlemmar. Den sidan har jag varit huvudansvarig för under åtta år. Det innebär att jag tittat igenom en och annan profil på FB. Jag vill nog med hyfsat fog påstå att ”Johannes Knoll” har en allt igenom fejkad profilsida. De vänner Knoll har i sin profil består uteslutande av diverse konton som söker in på 1 000-tals grupper i ett enda syfte att sprida spam om lån och annat. Dessutom är profilen namnbytt och tillhör egentligen någon som kallar sig Zeke Sandberg. I skrivande stund verkar det som profilen är borttagen från Facebook. Mer om SB Campers Ltd Vi hittar företaget via den engelska motsvarigheten till Ratsit. Det finns ett registrerat företag med det namnet som har sålt husbilar sedan 2008. Det har två delägare som båda är över 50+. Vi hittar flera av dessa offentliga företagsuppgifter på företagets påstådda webbsida. Bland annat adressen som vi även kollar upp via Google maps. Där verkar det som att det finns en mindre verksamhet kring husbilar. På den påstådda webbsidan finns även bilder som ska föreställa de båda delägarna. Namnen på dem stämmer med det som går att hitta i företagsinformationen. Att bestämma ålder från en bild är mycket svårt men de båda personerna ser i våra ögon betydlig yngre ut än 50+. Gamla bilder? Vem vet. En av bilderna går däremot att härleda till en tjänst som säljer bilder på nätet (s.k. stockfoton). SB Campers på webben Det finns en domän som uppger sig tillhöra SB campers Ltd. Går man in och kontrollerar domänen grundligare har dom en registrar (Ett företag som hanterar din domän mot nätet) som är placerad på Island och som tillhandahåller anonyma mailadresser m.m. Det finns alltså ingen möjlighet att kontrollera domänen som dessutom är skapad i mars 2021. Själva webbsidan ligger på en amerikansk server som tillhandahåller mycket billiga serverplatser och där du kan vara anonym. Den adress man uppger som mailadress är ett g-mailkonto som är omöjligt att spåra. Prisbilden Som jag skrev i inledningen förvånades jag över den prisbild som man genomgående har på sin webbsida. För att få lite mer kött på benen kontaktade jag Tumbo Husbilar i Kvicksund för att få lite hjälp. Tumbo säljer en bra bit över 1 000 husbilar eller husvagnar om året så dom om någon har koll på vad husbilar har för marknadsvärde i Sverige. Robin Ferm på Tumbo hjälpte oss att göra en ungefärlig värdering på fem slumpmässigt utvalda objekt som fanns på SB Campers webbsida 9/4 och så här blev resultatet. Modell Knaus Sun Ti 650 Hobby Van T500 Sunlight T58 Dethleffs a 6981 Bürstner Elegance Pris hos SB Campers 60 000 89 500 151 000 140 900 90 500 Ungefärlig värdering från Tumbo 250-285 000 350-375 000 495-525 000 ca 370 000 500-550 000 Priserna från SB Campers är omräknade från Euro med kurs från 14/4. Alla bilar på företagets sida är vänsterstyrda. Bilderna på objekten spretar och verkar komma från olika miljöer. SB Campers och vår ”köpare” Vi bad en person helt fristående från oss kontakta Knoll och visa intresse för en specifik bil. Det följde en intressant dialog som utmynnade i följande svar från ”SB Campers” ”Tack för ditt intresse för att köpa ett fordon från oss, priset är i euro och det finns inga extra kostnader. Du har 15 dagar på dig att inspektera detta fordon i Sverige, och om du bestämmer dig för att inte behålla det tar vi tillbaka det på vår bekostnad och ger dig full återbetalning. Vi annonserar för hela EU, men vårt läge är i England och Tyskland. Den totala kostnaden med transport till din adress är € 9,400 (fordons försäljningspris) + € 480 (transportkostnad). Som betalning accepterar vi banköverföring. Vi skickar fordonet först genom ett professionellt rederi och först efter att du har bekräftat leveransen och du har undertecknat försäljningskontraktet och fakturan måste du skicka betalningen så att leveransen kan slutföras. När betalningen har bekräftats av vår ekonomiavdelning kommer leveransen att ske inom 7-10 dagar. Från leveransdatumet har du 15 dagar på dig att testa/inspektera fordonet och bestämma om du vill behålla det eller inte, om du av någon anledning bestämmer dig för att inte behålla det kommer returfrakt kostnaden att täckas av oss och du får en fullständig återbetalning till ditt bankkonto. Om du vill göra en beställning för detta fordon behöver vi följande information innan vi kan bearbeta det: Fullt namn - Leveransadress - Kontakt telefonnummer- Foto av antingen ditt nationella ID eller körkort När vi har fått de begärda uppgifterna kommer vår ekonomiavdelning att sätta upp försäljningsavtalet och fakturan, som jag skickar den, undertecknat och stämplat av vårt företag.” Att köpa begagnad husbil från Storbritannien. Vår ”köpare” ställde frågan om det tillkom några extra kostnader vid en import till Sverige. Svaret var nej, det tillkommer inget extra. (Se även mailkonversationen ovan) För att verifiera denna uppgift kontaktade vi Skattemyndigheten, Tullverket och Transportstyrelsen. Det visade sig att inget kunde vara mer fel. Efter Storbritanniens utträde ur EU tillkommer både moms och tull. En tjänsteman på Tullverket gav oss tipset ”Lägg till 38 % på totalpriset inklusive frakt så kommer du ganska nära sanningen” Sammanfattning Notera att vi inte på något vis påstår i artikeln att det här är ett bedrägeri. Vi redovisar de fakta som går att få fram via internet. Vi har försökt att nå de båda delägarna samt Johannes Knoll för en kommentar utan att lyckas. Däremot har vi inte kontaktat de telefonnummer eller den mailadress som företaget uppger på sin webbsida. Anledningen är att det inte går att verifiera att sidan verkligen tillhör SB Caravans Ltd då all information går till anonyma adresser. Strax innan publiceringen av den här artikeln noterar vi att det plötsligt dykt upp en "Sales Manager" till på webbsidan. Även han har varit anställd i bolaget sedan 2008?Namnet Lucas Kruger kan nog vara värt att lägga på minnet. Rent generellt gäller regeln, betala aldrig i förskott utan först när bilen är registrerad på dig. Det gäller givetvis även i det här fallet. Bilder: Skärmdumpar från olika sociala medier och webben Text: Gomer Swahn Research och korrektur: Jessica Ericsson-Hedlöf Publicerad 2021-04-14

Läs mer

Annons
Bauergården Max 260422
Snabbt och gott i Omnian
Nytt i Husbilsvärlden

Snabbt och gott i Omnian

Det här är mitt första recept som någonsin publiceras. Är man en van hemmakock blir det ju lite si och så med kvantiteter, deciliter, gram och annat som brukar höra recept till. Det mesta lagar man på gehör och känsla. En dutt av det, en slatt av den osv. Minst tre lager skall det vara! ”Kakformen” är en helt ny bekantskap för min del och jag skall dela med mig av mina erfarenheter så gott det går och det finns några saker som jag redan nu lärt mig. Smöra! Smöra ännu mer och när du är klar, smöra lite till. Det är nämligen lätt att bränna i botten på ugnen. Det här receptet kom till för så där en femton år sedan. Rätten har blivit populär på bjudluncher och är ganska enkel och går fort att göra. Jag börjar med att vispa ihop en bechamelsås och under tiden den kokar upp häller jag ganska rikligt med olivolja i en stekpanna. När såsen kokat upp kryddar jag den med den frysta örtkryddan och vitpeppar. Sedan får den stå på svag värme under tiden jag halstrar den gravade laxen i olivoljan. Laxskivorna skall bara ner någon minut i den heta oljan så man får lite spänst i skivorna, samtidigt lockar du fram lite sälta i fiskbitarna. Lägg upp fisken på ett fat, behåll oljan i pannan! Blek men god! Hur du avhjälper det kan du läsa längre ner. Nu är det dags för Omniaugnen och nu tjatar jag: Smörj, smörj lite till å så en gång till. Häll ner olivoljan från stekpannan i botten. Oljan har tagit smak av laxen och gör det extra smaskigt. Bottna med den frysta spenaten i ett jämt lager som täcker botten. Täck spenaten med ett lager lasagneplattor och fyll på med sås så du nästan når upp till plattorna. Lägg ner hälften av laxskivorna jämt fördelat runt formen och smula ner en tredjedel av osten ovanpå, krydda med lite finmalen svartpeppar. Täck med lasagneplattor, fyll på med sås och börja med ett nytt lager, resten av laxen, den andra tredje-delen av osten, lite svartpeppar samt avsluta med ett nytt lager av de gröna plattorna. Häll på resten av såsen och smula på det sista av Mozarellan. Såsen skall täcka hela anrättningen. Plattorna suger i sig massor av vätska under gräddningen. Grädda i ca 45 minuter och känn med en sticka så plattorna är rejält mjuka. Gräddar du på vanlig spis med Omnian skall plattan vara på högsta läge. Kör du på gasol skall lågan vara strax över sparlåga, den lägsta värmen. En fördel är att förvärma den rostfria underdelen ett par minuter på hög värme innan du ställer på ugnen. Ät, bjud och njut. gärna med ett glas vitt Bechamelsåsen 100 gr smör 3 rågade matskedar vetemjöl 8 dl normalmjölk 1 fryst förpackning av Findus örtkryddor Vitpeppar Lasagnen 6–7 gröna lasagneplattor, gärna Barilla 200–250 gr skivad, gravad lax 1 Mozzarellaost 1 förpackning fryst spenat 1/2 dl olivolja av bra kvalitet Finmalen svartpeppar Efterbränd lasagne ger ett smakfullare intryck Det finns en nackdel med Omniaugnen, du får inte samma stekyta som i en vanlig ugn. Det bleka intrycket avhjälper du enkelt med en liten brännare. Används ofta till Crème Caramel. Finns att köpa i de flesta affärer med kökstillbehör. Jag köpte min på Biltema, den passar direkt på de små gasolflaskorna som används i minikök och bordsgrillar. Saker med fler funktioner gillar man ju som husbilist. Finns bl.a. på Biltema Sedan fick jag en erfarenhet till. När lasagnen var klar stoppade jag glatt in den runda ugnen i diskmaskinen. Gör inte det! Aluminium skall handdiskas annars får den en ful yta och ser långt ifrån rolig ut. Funktionen påverkas inte men det är betydligt trevligare att ställa fram en skinande form istället för min, som snarast kan ses som kamouflagefärgad. Text & Foto: Gomer.swahn@husbilskompisar.se

Läs mer

Camping bättre än man kan tro - Töre ett bra exempel
Resmål Sverige

Camping bättre än man kan tro - Töre ett bra exempel

Många husbilister förknippar campingplatser med husvagnar, ungar i grupp, lekplatser och mycket mer som kanske inte intresserar en husbilist i övre medelåldern. Dessutom kan prisbilden ibland vara irriterande hög för de tjänster man vill utnyttja. Må så vara i landets södra och mellersta delar, men har du för första gången bestämt dig för att utforska våra nordligaste landskap växer det fram en annan bild. Ju längre norrut du kommer desto färre ställplatser finns det att välja på. Som tur är ökar istället möjligheterna till fantastisk fricamping. Det är svårslaget med nätter i det fria utan en människa inom synhåll. Efter ett par dagar börjar verkligheten krypa på. Toatanken är nästan full, tvätthögen har växt och det är kanske dags att ladda batterier. Mao dags för ett campingbesök! Du märker snart att är det färre ställplatser har istället antalet mindre campingar, s.k. F-campingar ökat rejält. Här kräver man inga dyra kort, bara att köra in och göra rätt för sig. Oftast till en slant som inte överstiger söderns ställplatspriser. Töre camping är ett lysande exempel på den här typen av övernattning. En mindre camping, ett fantastiskt sjönära läge och allt du behöver inför den fortsatta resan. I servicehuset finns tvättstuga, toa och dusch. Platserna har givetvis el så du kan toppa batterierna. Det finns dessutom speciella husbilsplatser i anslutning till receptionen för dig som kommer sent. En natt på campingen kostar 200 kronor utan el och 225 kronor med el. För en tvätt betalar du 50 kronor. (2019) Efter några dagar i skogen kan det vara skönt att sätta sig vid dukat bord och äta mat som någon annan lagat till, kanske avsluta med ett bastubad eller ett dopp. Allt det här fixar Töre. Köket kanske aldrig blir omnämnt i någon restaurangguide men i gengäld äter du god, hemlagad husman till överkomliga priser. Töre ligger utmed E4:an strax före Kalix. I den här nordliga änden av vårt avlånga land hittar du massor av små campingar som fyller ditt behov av att tvätta, tömma och fylla på. I vår ställplats och campingguide på portalen hittar du enkelt campingar som fyller dina behov. Text & Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Publicerad: 2018-11-29

Läs mer

Annons
Solhem Max 260327
Rälla Camp - Inte värt besväret!
Resmål Sverige

Rälla Camp - Inte värt besväret!

I mitten av augusti var det dags för en Ölandstur. Räknade med att rulla över bron rätt sent så det var läge att boka nattplats första natten på ön. Letade runt lite och bestämde mig till slut för att Rälla Camp verkade vara ett bra alternativ. Dom lockade med fredagsmys och trevlig restaurang och det lät ju spännande eftersom det var fredagsnatten jag skulle stå där. Jag rullade in sen eftermiddag och på bokningstavlan vid infarten kunde jag notera att hälften av platserna var bokade. Först undrade jag om jag åkt fel. En tom grusplan med ett ruckel till husvagn som inte såg ut att ha rullat på många år och en tom husbuss var allt som fanns på plats. Jag letade upp platsen jag bokat och gav mig sedan ut på upptäcktsfärd. På webbsidan lockade man med fina promenadvägar men det enda jag hittade var ett lerigt fällt som granne där man höll på att avverka. Knatade vidare för att hitta det utlovade servicehuset och framför allt restaurangen där jag tänkte smörja kråset framåt kvällen. Informationsskyltar lyser med sin frånvaro men när jag nosat mig fram till en lång gång som verkar leda in i anläggningen som för övrigt är låst och tillbommad möts jag av den här sommarens otrevligaste budskap. När gången tar slut öppnar sig något som förmodligen varit en sommarkrog men som nu är deprimerande nedstängd med avstängda kylar och dynor på hög. Inser att servicehuset är inget annat än krogens toaletter och dusch. Tillbaka ut på planen går jag förbi glasskiosken, lika stängd den och inser att jag kommer att tillbringa natten 50 meter från en av Ölands mest trafikerade vägar och förmodligen i ensamhet, bokningstavlan till trots. Biter ihop, jag har ju ändå betalat 240 spänn! När jag skall koppla in elen är måttet rågat. Med en elinstallation som skulle få varje avliden elektriker att snurra som en propeller i sin grav är beslutet enkelt, jag söker ett annat nattläger. I skrivandes stund i början av november går jag in på företagets webbsida som helt saknar vettig information och som har ett stort felmeddelande. Jag får leta mig fram till den engelska varianten för att få klart för mig att det är stängt. Det här kanske är ett toppen partyställe med fantastisk mat i högsäsong, ett ställe man bara sover på för att festa och äta gott. Må så vara men då skall man vara ärliga med det i sin information.  Det är inte ofta dom dyker upp, den överkryssade husbilen som betyg men det här blir årets första. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2023-11-06 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.