Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Nya regler för B-körkort och fordon upp till 4 250 kilo

EU:s nya körkortsdirektiv öppnar för att B-körkort i vissa fall ska kunna användas för fordon med en totalvikt på upp till 4 250 kilo. Dagens huvudregel är att B-körkort gäller för personbil och lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Den nya möjligheten gäller främst fordon som drivs med alternativa bränslen, exempelvis el, vätgas eller biogas. Skälet är att sådana fordon ofta väger mer än motsvarande bensin- eller dieselfordon, bland annat på grund av batterier och annan teknik. Gäller inte generellt i Sverige I Sverige är den bredare 4 250-kilosregeln ännu inte införd. Enligt Transportstyrelsen ska reglerna börja tillämpas den 26 november 2027. Det är ännu inte klart exakt hur de svenska reglerna kommer att utformas. Exempelvis återstår det att se om särskild utbildning eller prov kommer att krävas i vissa fall. Regeln ska inte omfatta campingbilar eller husbilar. Sverige har däremot redan en begränsad försöksverksamhet. Den gäller juridiska personer, till exempel företag, myndigheter och organisationer. De kan ansöka om tillstånd för att låta förare med B-körkort köra tunga lastbilar som drivs med alternativa bränslen. Fordonet ska ha en totalvikt på minst 3 501 kilo och högst 4 250 kilo. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Försöket gäller endast tunga lastbilar utan släp och inte persontransporter. Reglerna skiljer sig mellan länder Flera europeiska länder har redan infört liknande regler, men villkoren varierar. I Nederländerna är det sedan den 1 juli 2025 tillåtet att köra lastbil eller husbil upp till 4 250 kilo med B-körkort. Regeln gäller dock bara inom Nederländerna, utan släp, och fordonet får inte vara helt bensin- eller dieseldrivet. Föraren måste också ha haft B-körkort i minst två år. I Danmark gäller en nationell specialregel för vissa godstransportfordon över 3 500 kilo, men högst 4 250 kilo. Fordonet måste drivas med alternativa bränslen, och den högre vikten ska bero på drivsystemet. Regeln gäller endast i Danmark och föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Irland har en liknande regel för alternativt drivna godstransportfordon. Fordonet får väga mer än 3 500 kilo men högst 4 250 kilo, köras utan släp och den extra vikten ska bero på drivsystemet. Föraren måste ha haft B-körkort i minst två år. Belgien har ett pilotprojekt för utsläppsfria skåpbilar upp till 4,25 ton. Projektet gäller under särskilda förutsättningar, främst för deltagande företag och godkända fordon. Regeln gäller endast på belgiskt territorium. Viktigt för svenska förare Den nya EU-regeln innebär inte att svenska förare fritt får köra fordon upp till 4 250 kilo i hela Europa. Reglerna är nationella och skiljer sig mellan länder. I flera länder gäller 4 250-kilosgränsen endast för fordon med alternativa bränslen. Det är också vanligt att föraren måste ha haft B-körkort i minst två år, att fordonet körs utan släp och att körningen bara får ske inom det aktuella landet. Den som ska hyra husbil, köra transportbil eller använda ett tyngre elfordon utomlands bör därför kontrollera både fordonets totalvikt och de lokala körkortsreglerna innan resan. B99 – det kommande körkortet för tyngre husbilar Ett nytt körkortstillägg, ofta kallat B99, är på väg att införas inom EU. Syftet är att göra det möjligt för fler förare med B-körkort att köra moderna husbilar som väger mer än dagens gräns på 3 500 kilo. I dag får den som har vanligt B-körkort normalt köra personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3 500 kg. Tyngre husbilar kräver i regel C1- eller C-behörighet, om man inte omfattas av den så kallade farfarsregeln för B-körkort tagna före den 1 juli 1996. Med de kommande EU-reglerna öppnas en möjlighet att köra husbil upp till 4 250 kg med utökad B-behörighet. Enligt Transportstyrelsen ska detta gälla efter särskild utbildning eller godkänt körprov. Det kan också bli tillåtet att koppla släp till husbilen, så länge hela fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 5 000 kg. Det är viktigt att betona att reglerna inte gäller i Sverige ännu. EU-direktivet ger medlemsländerna möjlighet att införa den nya behörigheten, men varje land ska bestämma exakt hur kraven ska utformas. Sverige har ännu inte beslutat om det ska krävas utbildning, prov eller både och. För husbilsägare kan B99 få stor betydelse. Många moderna husbilar hamnar nära eller över 3 500 kilo när de utrustas med passagerare, vatten, cyklar, batterier och annan packning. En höjd viktgräns till 4 250 kilo skulle därför kunna ge bättre lastmarginal och minska behovet av C1-körkort för privat bruk. Fram till dess att de svenska reglerna är beslutade och införda gäller dagens körkortsregler. Den som planerar att köpa, hyra eller importera en tyngre husbil bör därför kontrollera aktuell behörighet hos Transportstyrelsen och inte utgå från att B99 redan kan användas. Publicerad 2026-06-15

Läs mer

Sikargården - Lite annorlunda
Resmål Sverige

Sikargården - Lite annorlunda

Sikargården hittar du om du kör riksväg 56 mellan Norrköping och Katrineholm. Ställplatsen ligger ett par stenkast från vägen och är lätt att nå. Missa inte att stanna till och titta en stund på Alpackorna som förhoppningsvis finns i en hage till höger. När man rullar in blir man först lite lätt förvirrad, det finns nämligen ingen ställplats så långt ögat når. Istället dyker det upp en hemmagjord skylt lite här och där som påannonserar att här kan man stå. På en skylt till själva egendomen får man information att via telefon kontakta ställplatsvärden så blir man anvisad plats. Sagt och gjort, efter en stund kommer en fyrhjuling puttrande som styrs av Bernt Johansson, lokalt kallad Brand Johan. Bemötandet är kungligt och inte utan en viss stolthet blir man anvisad plats och visad runt på domänerna. Får man en stund över är det en självklarhet att besöka den fullmatade loppisen. Du kommer med ganska stor säkerhet ut med något i nävarna som du inte ens visste att du behövde. En liten bit från parkeringarna ligger en liten sjö. Bernt har byggt en helt ny badbrygga och du är välkommen att ta ett dopp. När jag var där i mitten av augusti var det 25 grader i vattnet. Nästa år kommer du ha möjlighet att hyra båt med en liten snurra för en fisketur. Servicehuset är en egen liten villa med kök, disk, ett litet allrum och toa och dusch. Det enda man egentligen saknar är möjligheten att göra sig av med svart- och gråvatten. Sikargården är ett udda men mysigt ställe där man mycket väl kan koppla av ett dygn eller två. har du tur kommer gårdshunden Pluto på besök, alltid nyfiken på nya gäster. Sikargården får tre starka husbilar i betyg. Text & bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-08-24

Läs mer

Möckelmossen - Mitt på Alvaret
Resmål Sverige

Möckelmossen - Mitt på Alvaret

Tänk dig en ställplats för din husbil under en klar himmel med horisonten i fjärran i alla väderstreck. Du har hittat Möckelmossen, mitt på Ölands Stora Alvar, mitt i Södra Ölands Världsarv. För snart 25 år sedan upptogs hela södra Öland på Unescos lista över världsarv, hjärtat i södra Ölands unika natur och kultur är Stora Alvaret. De flesta av oss tänker nog på fåglar när vi tänker på södra Öland. Här passerar flyttfåglarna vår och höst och här passerar fågelskådarna med sina tubkikare över axeln. Många av dem, fåglar och skådare, häckar ut vid östra kusten eller nere vid södra uddens fågelstation.  Men många svänger av från riksväg 136 österut vid Resmo mot Möckelmossen. Du åker över alvarmarkerna som nog mest påminner om en halvöken. Nästan inga träd, en låg buskvegetation som oftast blir brun och uttorkad mitt i sommaren. Några betande får eller kor skymtar bakom magra enbuskar och videsnår. Vår och försommar blommar halvöknen, bland mycket annat olika orkidéer. Mitt ute på alvaret kurar några låga byggnader i vinden. Uppförda av huggen öländsk kalksten, troligen hämtad från stenbrotten på nordvästra kusten. Vi ser ett skärmtak med sittplatser, informationstavlor, en grillplats, torrdass och låga stenmurar som rutar in fyra ställplatser för husbilar och gott om vanliga p-platser. På andra sidan elstängslet betar oftast ett gäng nötkreatur. Men där finns även en gångstig ut i våtmarkerna norrut. Där ute ligger själva Möckelmossen, Ölands största insjö. Efter 800 meters promenad når vi en stor utsiktsplattform intill sjöns lite djupare delar. Stigen är delvis på spång, det går bra att ta sig fram med rullstol. På plattformen finns sittplatser och information med bilder över de fåglar vi kan vänta oss i vattnet, i buskarna eller i skyn. Den här välskötta platsen är välbesökt året runt, mest kanske av fågelskådare. Husbilsplatserna är mest upptagna under säsong, man stannar gärna över natten och kan med lite tur njuta av en fantastisk stjärnhimmel. Det har hittills varit gratis att stå där. Soptunnor och torrdass är enda servicen. Längs den raka och milslånga vägen mellan Resmo och Stenåsa finns några bra parkeringsfickor där det också går bra att parkera eller övernatta. Gratis. Text & bild: Anders Witt Publicerad 2024-11-02

Läs mer

Annons
Batterilagret MAX 260203
Kungsgårdsviken - Längst ut på Frösön
Resmål Sverige

Kungsgårdsviken - Längst ut på Frösön

I informationen man kan hitta på nätet står det tre ställplatser på grus med el, toalett och sopor. Jag pratar om Kungsgårdsviken ute på Frösön, Östersund. Inga problem att hitta dit med GPS:ens hjälp men väl på plats inträder förvirringen. Du kommer fram till en grusväg med en kraftig, låst, bom. Bakom ett buskage finns en grusyta helt inringad av betonggrisar och plastkättingar. Under tiden jag stod på ställplatsen (två dygn) var det ett antal husbilar nere och vände. Dom kom förmodligen fram till samma slutsats som jag först gjorde -Ställplatsen är stängd! Envis som jag är klev jag ur bilen och började undersöka området lite närmare. Det visade sig att det fanns en smal genomfart mellan alla betonggrisar den ledde fram till en plastkätting som gick att ta bort. På den hängde en urblekt skylt upp och ner med texten inåt, öppna här. Jag tog en promenad runt området och upptäckte vilken liten pärla det här är. Det kändes inte så tungt att bli inregnad i två dagar när man väl tagit sig in på ställplatsen och kopplat upp elen som fungerade som den skulle. Strax efter mig kom ett norskt ekipage som jag hjälpte in på platsen. Det visade sig vara en hedersman som verkligen ville göra rätt för sig. Problemet var bara hur? Swish funkar inte och på webbsidan finns dessutom alternativet bankgiro. Som norrman läste han givetvis på den svenska sidan och där fanns inget IBAN-nummer. Inte tänkte han på att läsa på den engelska översättningen där detta nummer finns ordentligt angivet. Jag besöker ju många ställplatser längs vårt avlånga land varje sommar. Det är tråkigt att notera att man inte gjort någon research om husbilismens behov och önskemål. Dessutom är all information förmodligen sammansatt av någon teknokrat som skrivit med ett finger, pekfingret. All information finns ju där men på ett krångligt och svårnavigerat sätt. När jag lufsar runt med voffen på området så slås jag än en gång av vilken fin och välbesökt ställplats det här skulle kunna vara. Utanför ett av de välvårdade husen ser jag en skylt - Toalett och dusch. Wow, det finns dusch. Överlycklig knatar jag in och jo, det finns mycket riktigt en dusch men den dörren är låst med kodlås och inte till för besökande husbilister. Det känns som ett fult finger att man inte tänkt hela vägen ut. Många husbilister använder bara toaletten till nummer ett, det problemet är ju löst då det finns toalett. Ännu fler husbilister har valt bort duschen i bilen helt då det finns sådana möjligheter på många ställplatser i landet. Att ha en låst dusch i ett utrymme som ändå måste städas är som sagt en hån mot husbilismen och att bjuda med armbågen. Jag funderar på att dela ut årets första överkryssade husbil i betyg men avstår. Potentialen på Kungsgårdsviken är enorm. Vacker, välvårdad miljö där man gärna tillbringar en natt eller två. Att man inte kan tömma latrin eller gråvatten går att leva med. Det kan du faktiskt fixa mot en avgift hos First Camp i närheten när du åker tillbaka till Östersund. Hade man hört sig för om husbilsturismens behov och låtit en informatör fått ta hand om skyltningen på platsen istället för den utformning den har nu hade det här kunnat vara en ställplats som fått fyra husbilar i betyg, om man ger tillträde till duschen förstås. Men låt dig inte avskräckas av det här. Är du villig att betala 200 :- natten för det lilla som bjuds är det värt ett besök, miljön är som skrivet fantastisk. Nu blir det en tveksam husbil i betyg! Text och bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-07-20 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök
Resmål Sverige

Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök

I Tryde strax utanför Tomelilla, Skåne hittar du ett nostalgimuseum med café. Reser man runt Sverige som jag gör så dyker man på dom lite här och var, nostalgimuseerna. Många äro kallade men få utvalda är min erfarenhet. Samla ihop ett gäng skrot, fyll en lada så har du ett museum och lyckan är gjord verkar vara mottot hos en del. Den blygsamma entrén till trots gäller det sannerligen inte the 50´s. Väl innan för dörrarna möts jag av en seriös samling prylar presenterat i olika miljöer. Kaj Persson som startade museet för 29 år sedan har samlat under årtionden för att få till prylar som är värda att visa. Det finns över 100 stora fordon. När det gäller bilar ligger tyngdpunkten på Ford och Saab. Kaj har koncentrerat sig på 50- och 60-talet. Den riktiga nostalgikänslan uppstår när man går runt bland de ca 20 000 leksakerna som är utställda. Den som inte känner igen minst en pryl tror jag inte finns av de husbilister som ligger runt pensionsålder. Under juli bjuder Kaj in till Bilträffar under helgerna där alla som vill är välkomna att visa upp sina älskade gamla bilar. Vid mitt besök var utställningsområdet fyllt till brädden av nostalgifordon av varierande ålder och märke. Själva ställplatsen är inte något att skriva hem om. En bit åker som är välklippt men det är ju inte det som är grejen här, det är utställningen. Det du behöver finns, el, dusch, toa, tömning och fyllning. Allt till det facila priset av 200 :-. Entrén till museet kostar 95 :- (Priser 2025). Lägger man samman helheten får platsen fyra husbilar i betyg. Dom flesta av dom kopplade till den fina utställningen. Gör ett besök även om det bara är över dagen men tänk på att man stänger redan 16.00. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-07-06

Läs mer

Annons
Jarex MAX 260122

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Kolgården i Vilhelmina - Det är här äventyret börjar
Resmål Sverige

Kolgården i Vilhelmina - Det är här äventyret börjar

Vilhelmina är en av de två startpunkterna om du tänker upptäcka Vildmarksvägen. Jag rekomenderar varmt att du väljer att starta här och köra moturs i stället för att starta i Strömsund. På det sättet slipper du alla vackra vyer i backspegeln utan kan njuta av dom i framrutan, mycket trevligare. Kolgården Stugby & Camping ligger i byn Lövliden ca 5 km från centrum. Sjönära kan man säga, i stort sett hela campingen har strand mot sjön Volgsjön. Lite trött efter en guppig och trasig vildmarksväg rullar jag in på campingen och letar efter receptionen. En herre på elmoppe kommer farande, tvärnitar. - Vill du ha en plats? - Ja, jag letar efter receptionen. - Det är jag. Jag har träffat Robban Karlsson som är ägare och dessutom den enda rullande receptionen jag stött på i landet. Han guidar mig till en grusad plats med gräs runt, en spottlängd från vattnet. När jag tar en tur runt campingen slås jag av att allt ser nybyggt ut trots att den funnits i nästan tre decennier, alla servicedelar håller toppklass och det finns inget övrigt att önska, allt finns. Tyvärr var restaurangen stängd vid mitt besök, personalen hade fått ledigt en vecka för att fjällvandra. Jag fick en möjlighet att kasta ett öga på menyn, minst sagt lovande! Lokala råvaror i en fantastisk mix. Skall bli kul att testa vid nästa besök. För fler besök blir det. Det här är en av de bästa campingar jag besökt någonsin. Det går inte att dela ut annat än fem husbilar i betyg. Det är ett av de ställen som jag besökt 2022 som kammat hem full pott! Text & Bild Gomer Swahn Publicerad 2023-05-29 Vill du läsa mer om Vildmarksvägen hittar du en trevlig bok i vår webbshop.

Läs mer

Motala Vätterfiskeklubb - Det behöver inte vara mer för att vara bra
Resmål Sverige

Motala Vätterfiskeklubb - Det behöver inte vara mer för att vara bra

Båtklubben ligger en bit från centrum. Är man överkänslig för buller skall man kanske välja en annan plats. Närheten till Motalabron gör att du hör lite trafikbrus. För min del var det ok och inget som störde nämnvärt. Du står vid stranden i två etage så de flesta bilarna har utsikt över Motalaviken. Tittar du rakt ut över vattnet så ser du centrum med den stora, röda, museibyggnaden i förgrunden. Det går cykelbana från klubben och direkt in till centrum. ganska precis två kilometer fram till stadskärnan. Det är lätt att slå ihjäl ett par timmar i centrala Motala. Utbudet av krogar och museer är stort. Ställplatsen som Motala Vätterfiskeklubb anordnat är det ordning och reda på. Du har det du behöver, tömning, fyllning och dusch och toalett i det relativt nybyggda servicehuset, allt rent och välstädat. Är tvättkorgen full kan du låna maskin för 20 :- tvätten. Elstolparna levererar 6 ampere så räkna med att nöta lite på gasolen om det inte är sommarvärme. Svårare eller mer avancerat än så här behöver det inte vara. Nu har det nödvändigaste och dessutom en magnifik utsikt över Motalaviken. Som vanligt händer det alltid nått vid en båtklubb som man kan glo på en stund. Ännu en båtklubb som insett värdet av ställplatser sommartid och som har gjort det bra. Klubben får tre husbilar i betyg. Text & bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-08-10 Jag har under åren besökt nästan 800 ställplatser runt vårt avlånga land så en viss erfarenhet får man nog säga att jag har. Men tänk på att betygsättningen bygger helt på mitt personliga omdöme och mina erfarenheter. Du kanske har en helt annan uppfattning om en plats jag ger toppbetyg eller helt räknar ut. Bäst är givetvis att du själv besöker platsen och gärna skriver ditt omdöme i vår ställplatslista.

Läs mer

Annons
Axmar Sommar_1 2026
Godis i "Kakformen"
Nytt i Husbilsvärlden

Godis i "Kakformen"

Bilder av sockerkaka med nutella började dyka upp på internet. Och då var vi ju tvungna att prova att laga till denna variant i Omnian. De flesta som bakar sockerkaka har ett favoritgrundrecept på smet och det fungerar bra att använda sitt vanliga även till det här. Börja med ett ganska tunt lager smet i botten av formen. Ringla över Nutella. Varva sedan Nutella och smet 1-2 gånger. Avsluta så att du får Nutella högst upp. Grädda på sparlåga i cirka 30 minuter. Låt kallna några minuter och stjälp sedan upp kakan på ett fat. Som garnering pudra eventuellt över florsocker. Ringla över Nutella. Kan med fördel serveras med glass. Om du inte är stolt ägare till en omniaugn eller vill laga hemma istället så gräddar du kakan i 175° i cirka 35-40 minuter i nedre delen i en vanlig ugn. Smet: 2 ägg 2 dl socker 3,5 dl vetemjöl 1,5 tsk bakpulver 2 tsk vaniljsocker 50 g smör eller margarin 1,5 dl mjölk ”Fyllning”: 1,5-2 dl Nutella. Garnering: Ev florsocker Nutella Till formen: Smör eller margarin Ströbröd Smöra och bröa din Omniaugn. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner i smeten. Tillsätt smält smör och mjölk och vispa tills smeten är jämn. Värm Nutellan så att den blir mjuk. Text: Jessica Ericsson-Hedlöf Foto: Gomer

Läs mer

Fransk passion sedan 1993
Nytt i Husbilsvärlden

Fransk passion sedan 1993

I över två decennier, närmare bestämt 26 år, har franska och gästande husbilar haft möjlighet att besöka den franska landsbygden på ett smidigt sätt. Konceptet heter France passion och bygger på ett samarbete mellan lokala producenter av kött, frukt, grönsaker, vin och mycket mer. France Passion erbjuder 2000 olika gårdar med totalt över 10 000 parkeringsplatser över hela Frankrike. I mars kommer 2019 års upplaga att finnas tillgänglig på nätet. Du betalar 30 euro och då får du egen inloggning på webbsidan, katalog över samtliga platser samt en dekal att sätta i rutan för fri parkering. Ja, du läste rätt! I konceptet ingår att du parkerar utan avgift under 24 timmar. Detta förutsätter att du är självgående och inte har några krav på faciliteter. Dessutom förbinder du dig att följa de ”gyllene regler” som France Passion satt upp. Dom kan du läsa på deras webbsida, innehåller inga konstigheter, bara sunt husbilsförnuft. Det här kloka konceptet har spridit sig som ringar på vattnet. Tidigare har det dykt upp i Tyskland, England, Schweiz, Spanien, USA, Australien och som du kan läsa i artikeln nedan nu även i Danmark. Det finns även en början till en Svensk sida som är under uppbyggnad. Text: gomer.swahn@husbilskompisar.se Bilder från France Passions webbsida Här kan du läsa mer om det franska konceptet (engelska, franska eller tyska)

Läs mer

Annons
Tumbo MAX 20260313
Nysäters Gästhamn - Där lugnet råder
Resmål Sverige

Nysäters Gästhamn - Där lugnet råder

Rullar du runt i Värmland är Nysäters Gästhamn värd ett besök. Svänger du av E45:an riktning Årjäng mellan Grums och Säffle är du strax framme. Nysäter är ett litet lugnt samhälle där det knappast händer några världshändelser. Men är du ute efter lugn och mys har du kommit rätt. Något för dig som söker en lugn plats att fördriva några dygn på. Här finns alla önskvärda faciliteter och dessutom med gångavstånd till samhället Nysäter. Där hittar du matbutik, café m.m. Ställplatsen består egentligen av två olika parkeringar. En bredvid servicehuset med spottavstånd till ån som i sakta mak flyter förbi. I servicehuset hittar du förutom toa och dusch ett kök, gemensamhetsutrymmen och ett litet bibliotek om läslusten skulle pocka på. Det finns även en gemensam uteplats som är perfekt att avnjuta en medhavd fika på under soliga dagar medans Byälven sakta flyter förbi. Den andra parkeringen ligger lite längre in på ställplatsen och där finns gott om plats för både husbilar och husvagnar på mixad gräs/grusyta. Vill du bättra på kunskaperna inom kultur finns marknadsbodarna, Museum Smedjan och inte långt från ställplatsen ligger Värmlands Vikingacenter. På centret anordnar man speciella arrangemang men har även en permanent utställning. Bakom den finns en lekplats där tuffa ungar kan låna sköldar och träsvärd för att puckla på varandra efter bästa förmåga, men förhoppningsvis under ordnade former. En bra ställplats med massor att pyssla med under besöket. Vi ger Nysäter en stark trea, fler sådana ställplatser tack! Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-03-01

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.