Hero background

Husbilskompisar

Allt för livsnjutare på hjul

Ta del av våra senaste artiklar, resmål och medlemserbjudanden. Vi samlar allt på ett ställe så att du kan fortsätta utforska Sverige tillsammans med oss.

Utvalt just nu

Ställplatsappen

Över 2500 svenska ställplatser & campingar

Ställplatsappen logo

Ställplatsappen

Sveriges bästa Ställplatsapp!

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.

Senaste nytt

Artiklar & Inspiration

Alla artiklar

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Visit Ålands ordförande vill se gemensam husbilspolicy
Nytt i Husbilsvärlden
Utvald

Visit Ålands ordförande vill se gemensam husbilspolicy

Ta fram en gemensam policy för husbilsägare som besöker Åland. Uppmaningen kommer från Visit Ålands ordförande Hubertus von Frenckell, som vill se att initiativet kommer från landskapsregeringen. – I normala fall tas de här besluten på kommunal nivå. Men på Åland skulle det vara tacksamt att ta det på landskapsnivå eftersom vi är 16 kommuner. Då har vi vad som gäller på Åland och vad vi kommunicerar till alla som kommer till Åland med husbil. Debatten kring vad som är tillåtet och hur det ska bemötas har blossat upp i sociala medier lagom till högsäsongen. Flera appar för så kallade fricampare tipsar om åländska lägen utanför anvisade uppställningsplatser. Bland annat i Geta, där kommunen sedan några år stängt av vägen in till Knutnäs badstrand för husbilar. Kommunstyrelsens ordförande i Geta, Ingvar Björling, välkomnar ett gemensamt initiativ. – Det skulle vara tydligare för dem som kommer hit efter att ha rest genom halva Europa, säger han. Naturvårdsintendent Maija Häggblom konstaterar att allemansrätten inte omfattar motorfordon, men säger att en översyn skulle kunna gälla antingen allemansrätten eller rena trafikförordningar. Källa: Ålands Radio Bild: Arkivbild/Husbilskompisar Publicerad 2026-06-07

Läs mer

Ny ställplats i Stockholm - En uppdatering
Resmål Sverige

Ny ställplats i Stockholm - En uppdatering

Många har frågat i vår Facebookgrupp om ställplatsen vid Stockholmsmässan är öppen. Då vi tidigare inte hittat någon information har vi svarat ”troligtvis nej”. För någon vecka sedan passerade jag Älvsjö och fick se en mängd parkerade husbilar i ögonvrån. Efter lite detektivarbete har vi svaret - Jovisst den är och har varit öppen i år. Som tidigare sköts den av Husbil Stockholm som även driver ställplatserna vid Långholmen och Tantolunden. Det finns märkligt nog ingen info på deras webbsida men går att boka om du går in i bokningsverktyget. Ställplatsen är öppen till sista september. Du har toa, dusch, vatten och latrintömning. Någon gråvattentömning finns inte. Dygnspriset är 360:- med el och 320 utan. Bokar gör du på husbilstockholm.se. Den ursprungliga artikeln hittar du längre ner. OBS! Kontrollera på företagets webbsida så platsen har öppnat för säsongen! https://www.husbilstockholm.se/alvsjo/ Test: Gomer Swahn Uppdatering: 2023-08-04 -------------------  Länge har det saknats platser att stå på med husbilen i stockholmstrakten. Stockholmsmässan i Älvsjö har under flera år funderat på att nyttja den under sommaren tomma parkeringen som ställplats. I år har man gjort slag i saken så nu finns ca 60 platser att tillgå. Man har tänkt rätt redan från början. Att starta upp i egen regi och hamna i alla fallgropar det hade inneburit undvek man. Det gjorde mässan på ett galant sätt. Ställplatsen drivs av Husbil Stockholm som har över tio års erfarenhet från Långholmen och Tantolunden. Två ställplatser som ofta är fullbokade, nu har man någonstans att hänvisa till. Det finns tömning av kassettoa, fyllning av färskvatten samt toa och dusch. Än så länge kan man inte ta emot gråvatten. Som de proffs företaget är har man en synnerligen flexibel incheckning. Normalt checkar du in eller ut klockan tolv men mot en mindre avgift kan du både komma tidigare och även lämna senare. Det finns bemannad reception mellan 08-20, när jag besökte ställplatsen fick jag utmärkt hjälp av August Barfvestam som var dagens ställplatsvärd. Du kan välja på plats med eller utan el. Kommunikationerna är helt ok. Du får ta en promenad runt mässområdet som tar lite drygt fem minuter. Där hittar du Älvsjö Station med pendeltåg som tar dig in till city på ca 10 minuter. Älvsjö Ställplats är ett välkommet tillskott för husbilister som besöker huvudstaden. Med de förutsättningar som finns har man gjort ett bra jobb. Ett minus är dock att man inte kan bli av med sitt gråvatten, det får vi hoppas man löser i framtiden. Text & Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Karta: Lantmäteriets fria kartor Publicerad 2019-07-16

Läs mer

Grötvik - Ställe med potential
Resmål Sverige

Grötvik - Ställe med potential

Åker du dit på GPS:en så tror du att du kommit fel. Villaområden och väg som inte verkar leda någon vart. Plötsligt öppnar sig vegetationen och du är framme. Havet öppnar sig framför dig och där ligger hamnen. Grötvik är skapad och utsprängd direkt ur berget, man har skapat skyddade vikar och ett vindskydd mot havet med hårt arbete. Resultatet är en pittoresk hamn där sjöräddningsstationen samsas med fritidsbåtar och en del turister. Här har man skapat ställplatser. Betalautomat och inte någon att fråga så långt ögat når. Det finns toa och dusch men dom utrymmena är låsta. Skyltning och information överlag är så undermålig så jag åker nästan därifrån men miljön säger, stå kvar. Grötvik skulle kunna vara en av våra ställplatspärlor. Men brist på information, snålt tilltagna parkeringsytor som inte uppfyller MSBs rekommendationer gällande avstånd gör att det inte går att dela ut mer än två husbilar till en plats som med lite kärlek lätt kunnat få fyra. Gör om - gör rätt Grötvik så blir ni en toppenplats för husbilister! Text och Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Publicerad: 2018-10-13 Karta: Lantmäteriets fria kartor

Läs mer

Annons
Sunlux Max 250107
Ett brev betyder så mycket
Nytt i Husbilsvärlden

Ett brev betyder så mycket

Jag ligger ju på rull i vårt avlånga land huvuddelen av sommaren. Posten är löst med scanning, pdf och mail så där är det inte några problem. Men ibland kan det hända att man får behov av något som inte passar i scannern. Ett original som måste skrivas under, en reservdel till bilen, en glömd medicin. Ja anledningarna att få tag i en pryl eller dokument kan vara många. Milen att åka hem långa. Hur löser man det här? Förmodligen har du någon när och kär som kan vara behjälplig, kanske en granne som vattnar, ett barnbarn i närheten eller en god vän som kan räcka ut en hjälpande hand. Problemet är faktiskt ganska lätt att lösa. Oftast så har du väl någon form av lös planering den närmaste veckan. Kan bestämma dig för en ort som du med ganska stor säkerhet passerar den närmaste tiden. Det räcker gott. Lösningen på problemet heter nämligen POSTE RESTANTE. En tjänst som jag trodde gått i graven för många år sedan. Det går ut på en service som funnits i många långa år och innebär att du kan få post i, ja, i stort sett i hela världen eftersom det är en internationell tjänst. Avsändaren skriver ditt namn på försändelsen, adress Poste Restante och sedan en ort och ett land (Om det är utanför Sverige) som garanterat hanterar den här typen av försändelse. När det gäller svenska serviceställen så har vi lagt en länk i slutet av artikeln till de postkontor som erbjuder tjänsten. Klart vi måste testa, funkar det? Sagt och gjort. Ett litet paket postades i Hedemora. Vi hade kommit överens om att lagom ort skulle vara Skellefteå. Där skulle jag passera efter några dagar på väg söderut. Det gäller att ge posten minst tre dagar tror jag, alltså för säkerhets skull. En dryg vecka efter paketets startat sin resa i Dalarna stegade jag in på servicekontoret i Skellefteå glatt viftande med legget. En pigg och tjänstvillig dam steg fram och frågade - Kan jag hjälpa till? - Det här skall bli spännande, jag tror att du har ett litet paket till mig, svarade jag och la legitimationen på disken. Hon såg lite frågande ut så jag la till - Öh, ja Poste Restante alltså. Hon sken upp och utbrast - Ja visst har vi det! Min hjältinna pilade i väg till en hylla och sträckte sig med säker hand efter mitt lilla paket. Inga tveksamheter, inget letande. Poste Restante hör tydligen inte till vanligheterna. Bevisligen så fungerar det, du kan ta emot post lite där du vill. Vi mailade posten och frågade vilka tjänster som omfattas och det är alla typer av brev och paket som du kan skicka på det här sättet. Här kommer länken till Post Nords infosida om Poste Restante och dessutom en PDF-fil som du kan ladda hem med alla utlämningsställen. Tänk bara på att serviceställe inte betyder öppet. Är det något som posten är dålig på så är det just tillgänglighet. Kolla öppettiderna noga, ofta är det bara ett par timmar per vardag. POST NORD Poste Restante Text och Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se

Läs mer

Jävrebodarnas Fiskecamp - De du!
Resmål Sverige

Jävrebodarnas Fiskecamp - De du!

Har husbilen tagit dig på en tur uppåt norrlandskusten? Har du passerat Skellefteå är det dags att hålla utkik efter en dryg halvtimme. Plötsligt är den där skylten - Jävrebodarnas Fiskecamp. Sväng höger och rulla i sakta mak en tre kilometer på hygglig grusväg. När lövträden sakta byts mot vindpinade tallar är du nära. Skogen öppnas och du hälsas välkommen med en enorm träportal. Välkommen till en av de mer avslappnade platser jag besökt på min norrlandsresa. Så pass mysig så jag gjorde ett besök både på upp- och nervägen. Egentligen är det många saker i ett. Camping med en salig blandning av gamla och nya fordon, husbilar blandas med husvagnar i en salig röra. Har du tur hamnar du längs med sandstranden och har en magnifik utsikt ut mot Bottenviken. Här gillar jag att somna och vakna. Vet inte om det var en tillfällighet men vid mina två besök var det faktiskt befriande tomt på både mygg och knott. Badstranden sträcker sig utmed hela campingen, inbjudande och långgrund. Det här är i och för sig inget för dig som är allergisk eller inte gillar hundar. Här finns nämligen en av de få badplatser jag besökt i vårt avlånga land där hundförbud inte råder. Vill du bada med din fyrfota kompis tillsammans med alla andra badgäster är det helt ok så länge det sker under ordnade former. Det finns så många bottnar, så mycket att berätta om det här stället så jag vet inte riktigt var jag skall börja. Receptionen och umgängeshuset med kök skulle kunna få ett eget kapitel bara den. Här kan man köpa det nödvändigaste och dessutom färsk och rökt fisk. Lika avslappnad attityd här som i övrigt. Börja med att välja ut din plats, bokning i förväg är inte möjligt. När du hittar en yta så går du och betalar. Med eller utan el, bara att välja. Känner du inte för att laga käk är det bara ett hundratal meter till bruksmuseet, inte bara ett museum utan här kan du avnjuta en viltbuffé. Den består av viltskav, halstrad lax, klyftpotatis och grönsaker det toppas med goda såser. Ät så mycket du orkar för 175:-. Det finns även enklare rätter under hundringen. Känner du för det kan du avsluta med en våffla som dessert. Bruksmuseet ja, jag går igång på gamla prylar och det är sällan ett nostalgimuseum åks förbi. Det här stället tar priset hittills! I fantastiska miljöer med allt från fiskebodar till lanthandlar visas över 60 000 föremål. Inträdet kan tyckas avskräckande med sina 100 riksdaler per person men tro mig, väl värt varenda slant. Här kan du tillbringa timmar utan att bli uttråkad om du älskar gamla prylar. En persons samlande under en livstid presenteras på ett ödmjukt vis som du inte kan motstå att ta till dig. Fiskecamp stod det ju ute vid vägen och det har sin riktighet på ett sympatiskt sätt. Kanske inte så mycket utmaning för den erfarne fiskaren för här är det vinst i stort sett varje gång. I en innätad del av viken går det massor med odlad regnbåge. Vid mitt första besök kom min närmaste granne och stolt visade upp en magnifik trekilosfisk som vi la i folie som nattamat med bara riktigt smör och salt som enda kryddning. När den var klar på grillen och pilsnern uppslagen njöt vi av havet som lagt sig för att vila över natten, kan det bli bättre? Du betalar för fisken du tar upp, slänga tillbaka är inte tillåtet. Flytvästar finns att låna för de yngre och har du inget eget spö kan du hyra ett för 30:- Ägaren har dessutom onekligen kommit på årets affärsidé. Vill du bara titta på fisken kan du köpa en liten plastboll med fiskfoder, gå ut på bryggan och locka upp gobitarna till ytan. Snacka om win-winsituation. Du får en upplevelse, fisken blir mätt, personalen slipper fodra. Alla glada och nöjda. Gillar man natur i sin tillrättalagda miljö som det här är. Uppskattar man lugn och avslappnade människor från hela Europa är det här ett toppenställe. Gör ett besök och bered dig på att det kan bli någon eller några fler dagar än du planerat från början. Jag ger fyra husbilar i betyg, ruskigt nära kanten till en femma men duschen kunde hålla en högre standard men är ok. NOTERA ATT PRISERNA PÅ SKYLTEN GÄLLER 2018! Text och Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se Karta: Lantmäteriets fria kartor Publicerad: 2018-07-24

Läs mer

Annons
Tumbo MAX 20260313

Omröstning

Hur använder du din husbil?

Allt fler använder sin bil året runt. Hur gör du?

Rabatt-Torget erbjudanden

Rabatt-Torget

Vi på Husbilskompisar arbetar ständigt för att få fram bra rabatterbjudanden till dig.

Gratis att vara med. Det enda som krävs är att du registrerar dig på Rabatt-Torget. När du registrerat dig loggar du in på startsidan, klicka därefter på det rabatterbjudande som lockar så får du all information om hur du handlar.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna, tipsen och tävlingarna direkt i din inkorg.

Prenumerera

Vi delar aldrig din e-post med tredje part. Läs vår integritetspolicy

Skeda Strand - Två flugor i en smäll
Resmål Sverige

Skeda Strand - Två flugor i en smäll

Jag trodde nog aldrig att det här skulle hända, att en ställplats fick fem husbilar i betyg samtidigt som dom tilldelades ett diplom. Men så blev det. Har länge varit nyfiken på platsen, hört talas om den men aldrig varit där. Nu när jag rullade E4:an upp mot Jönköping svängde jag av i Värnamo mot Eksjö. Skeda Strand ligger ungefär två mil och 25 minuter från Värnamo så det är ingen omväg direkt. När du rullar in på ställplatsen ser det väl ut ungefär som det brukar göra på ställplatser. Ett antal, snyggt uppradade platser på grus med gräs mellan platserna och ett servicehus. Men det finns en väg som leder vidare genom ställplatsen och det är nu det unika tar plats framför rutan. Hela ställplatsen är inte mindre än 5 hektar och lite här och där till synes utslängda finns det ytor där du kan ställa upp husbil eller husvagn. Samma sak gäller elstolpar och vattenposter, dom finns lite huller om buller över hela ytan du kan stå på. Ordningsreglerna är enkla, minst 4 meter mellan fordonen, koppla hunden och ta upp efter den. I övrigt kan kreativiteten flöda fritt. Följer du en stig in i ekskogen går du genom fårhagar som mynnar ut vid en magisk sandstrand vid sjön Furen. Uppdragna på stranden ligger ett antal spritt nya aluminiumbåtar som du kan hyra. Fisket i sjön skall vara riktigt bra. På vandringen genom hagarna upptäcker du samtidigt att Skeda Strand är självförsörjande när det gäller el. Två solcellsparker garanterar att du som besökare alltid har el oavsett om du kör AC eller värme. Hela anläggningen är välskött med klippta gräsytor och det känns att den är skapad med själ och hjärta för att du skall trivas vid ditt besök. Så kan det bli när en hel familj engagerar sig i ett projekt av det här slaget. Det märks inte minst vid servicehuset. En dörr med texten naturdusch gjorde mig nyfiken och ja, här står du under lövtaket och lögar dig med härligt varmvatten i kran och trädens sus i öronen. Om jag testade? Självklart! man skall inte dö nyfiken. Skeda Strand får som sagt fem husbilar i betyg. Inte minst för att allt är byggt med omtanke och ett miljötänk i grunden. Svartvatten med kemikalier tas t.ex. om hand separat och hämtas med sugbil. Text & bild: Gomer Swahn Publicerad 2024-09-19 Här kan du läsa mer diplomen: https://husbilskompisar.se/diplomerade-stallplatser

Läs mer

Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök
Resmål Sverige

Nostalgicafé the 50´s - Värt ett besök

I Tryde strax utanför Tomelilla, Skåne hittar du ett nostalgimuseum med café. Reser man runt Sverige som jag gör så dyker man på dom lite här och var, nostalgimuseerna. Många äro kallade men få utvalda är min erfarenhet. Samla ihop ett gäng skrot, fyll en lada så har du ett museum och lyckan är gjord verkar vara mottot hos en del. Den blygsamma entrén till trots gäller det sannerligen inte the 50´s. Väl innan för dörrarna möts jag av en seriös samling prylar presenterat i olika miljöer. Kaj Persson som startade museet för 29 år sedan har samlat under årtionden för att få till prylar som är värda att visa. Det finns över 100 stora fordon. När det gäller bilar ligger tyngdpunkten på Ford och Saab. Kaj har koncentrerat sig på 50- och 60-talet. Den riktiga nostalgikänslan uppstår när man går runt bland de ca 20 000 leksakerna som är utställda. Den som inte känner igen minst en pryl tror jag inte finns av de husbilister som ligger runt pensionsålder. Under juli bjuder Kaj in till Bilträffar under helgerna där alla som vill är välkomna att visa upp sina älskade gamla bilar. Vid mitt besök var utställningsområdet fyllt till brädden av nostalgifordon av varierande ålder och märke. Själva ställplatsen är inte något att skriva hem om. En bit åker som är välklippt men det är ju inte det som är grejen här, det är utställningen. Det du behöver finns, el, dusch, toa, tömning och fyllning. Allt till det facila priset av 200 :-. Entrén till museet kostar 95 :- (Priser 2025). Lägger man samman helheten får platsen fyra husbilar i betyg. Dom flesta av dom kopplade till den fina utställningen. Gör ett besök även om det bara är över dagen men tänk på att man stänger redan 16.00. Text & Bild: Gomer Swahn Publicerad 2025-07-06

Läs mer

Annons
Axmar Sommar_1 2026
Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet
Nytt i Husbilsvärlden

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet

Med hemester i siktet och en pandemi som håller svensken på hemmaplan har husvagns- och husbilsförsäljningen totalt exploderat. Under de senaste sju åren har landets husbilsflotta i stort sett fördubblats. Idag rullar det drygt 100 000 ekipage i landet. Etableringen av ställplatser har långt ifrån hängt med i utvecklingen. Det är bara att konstatera, det saknas platser att parkera på framför allt i södra Sverige. Resultatet har blivit att allt fler husbilsekipage syns på stränder, vid skogssjöar, badplatser m.m. Många gånger ockuperar man parkeringar som är tänkt att dom skall nyttjas av lokalbefolkning i första hand. Det är helt naturligt att det här skapar ilska och frustration. Framför allt när en ortsbo säger ifrån att camping inte är ok på badplatsen och får svaret från solstolen under den utfällda markisen,  "jag campar inte, jag parkerar bara." När övergår en parkering till en camping? Är det när det står en fotpall och ett par foppatofflor utanför bodelsdörren? Är det när markisen är utrullad, grillen och utemöblerna på plats? Det finns inget svar på den frågan. Det finns helt enkelt inte någon juridisk formulering som beskriver vad camping är. Saken har inte heller blivit rättsligt prövad. Friheten med en husbil är just självförsörjningen, den saknas i många husvagnar som behöver tillgång till både el och vatten. Den här friheten inbjuder till det vi kallar fricamping. Alltså att man parkerar och sover på en plats som varken är en camping eller en ställplats. Bristen på ställplatser gör att allt fler husbilsturister väljer det här sättet att övernatta. Inom alla grupper finns det rötägg och besserwissers som ständigt skall tänja gränser och överskrida uttalade eller outtalade regler. Den här gruppen av husbilister förstör för den stora massan som försöker göra rätt. Skyltar, hemgjorda eller uppsatta med tillstånd från kommunen blir allt vanligare i hela landet. Fortsätter den här trenden är vi snart hänvisade till de ställplatser som inte på långa vägar räcker till. Det har blivit allt mer populärt att hänga ut de som bryter mot regelverket i sociala medier och skriva av sig sin frustration - Tror du att det hjälper? Nix, rötägget fortsätter lugnt med sin otillåtna parkering, den enda som far illa är du. Enda sättet att minska antalet överträdelser är att visa lite civilkurage, gå och säga till, det här är inte ok. I värsta fall att göra en anmälan. Det kompis är det enda sättet att komma tillrätta med de här problemen, inte att gråta ut på Facebook? Här kommer lite tips och råd till dig som vill prova på att fricampa på ett förnuftigt och lagligt sätt. Följ alltid de skyltar och anvisningar som finns uppsatta. Det gäller oavsett om dom är handgjorda eller lagligt uppsatta. Vill man inte ha dig där måste du acceptera det och åka vidare. Parkera inte i naturen på gräsytor eller andra platser som inte kan ses som parkeringsplats. I år blir terrängkörningslagen tuffare och det blir lättare att bötfälla den som gör fel. Är du osäker kan du plugga in vilka regler som gäller nationellt och lokalt. Du hittar länkar i slutet av artikeln. Hänvisa aldrig till allemansrätten i varken tal eller skrift. Den har inte ett dugg med motorfordon att göra. För dig gäller nationella och lokala trafikföreskrifter samt terrängkörningslagen, inget annat. Låt sunt förnuft och magkänsla avgöra om du tycker att det är ok att dra ut markisen och ställa ut möbler. Känner du dig osäker? Avstå! Att du inte skall tömma latrintanken i naturen är förhoppningsvis en självklarhet för så gott som alla husbilister (hoppas jag) men när det gäller gråvatten råder det delade meningar. Vi tar det en gång för alla! Det är inte ok att släppa gråvattnet i naturen. Ställ dig över en avloppsbrunn (ej dagvatten) eller åk in på en ställplats eller camping för att bli av med slasket. Skyltar och tilläggstavlor - Hittar du en parkering som endast har det blå/vita märket med ett P på har du dragit en vinstlott. Här kan du stå i 24 timmar utan problem. Om du skall plocka ut något ur bilen är det magkänslan som avgör, som sagt, känner du dig osäker, avstå! Finns det tilläggstavlor följ alltid dom. Står det endast personbil klass I, då är du inte välkommen. Finns det tidsbegränsningar för parkeringen, följ dom. Hur hittar man då dom där riktiga guldklimparna till övernattning? I dagens app-rika värld är telefonen din bästa kompis. Badplatser Badplatser är utmärkta övernattningsställen. Men det finns en oskriven regel, kom sent, åk tidigt. Det gäller att inte störa lokalbefolkningen för då dyker det snabbt upp en förbudsskylt. Kommer du efter sjutiden på kvällen och åker före nio stör du förmodligen ingen. Sevärdheter, museer. Här finns ofta parkeringar som bara är utmärkta med ett P utan tillägg. Här är det enkelt, kom efter stängning och åk innan man öppnar så stör du ingen. Med appen museiguiden är det lätt att hitta sevärdheterna. Naturreservat Här är det lite känsligare. I väldigt många naturreservat har det på förekommen anledning kommit upp förbudsskyltar mot övernattning. Följ alltid dom. Men det finns fortfarande undantag där parkering är tillåten. Det gäller främst mindre naturreservat som inte är så lätt att hitta till. Använd appen Naturkartan för att hitta rätt. Nedlagda industrier och fabriker Här kan det finnas riktiga guldklimpar. Håll koll efter gamla industribyggnader som står tomma. Där finns det ofta parkeringar som personalen använde för sina privata bilar. Ofta plant och grus. Det är sällan man stör någon på dessa platser. Kyrkor, kyrkogårdar Söker du desperat en laglig plats att ta några timmars nattsömn på. Håll utkik efter en kyrka. Ofta lugna lägen och en P-plats som är ok att stå på. Här gäller precis samma sak som på badplatser, kom sent, åk tidigt så stör du ingen. I alla de här förslagen så skall du parkera med sunt förnuft. Ta aldrig upp mer än en P-plats. Parkera så det inte retar någon. Ställ inte ut några prylar, möbler eller fira ut markisen om det inte känns bra i magtrakten. I Australien har man en organisation som heter Leave No Trace, fritt översatt, lämna platsen som du fann den, lämna inga spår. Det är en bra regel som alla kan förstå. Det blev många pekpinnar i artikeln men låt dig inte avskräckas av det. Råden är välmenta och kan förhoppningsvis skapa en framtid för fricamping om du följer dom. Ge dig ut och upptäck vårt fantastiska land men gör det med omdöme. Länkar till mer information Trafikföreskrifter/Transportstyrelsen Det nya förslaget till terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen idag Information från SKR Här hittar du samtliga kommuners trafikföreskrifter En bra info om Allemansrätten (PDF att läsa eller hämta hem) Du får inte kopiera hela eller delar av materialet utan att ange källa. Nyttiga appar att leta upp i din telefon: Badkartan, Museiguiden, Naturkartan samt Kyrkokartan Text och bild: Gomer.swahn@husbilskompisar.se Publicerad 2020–07–11

Läs mer

Husbilslandet har förvärvat Codat Husbilar i Fritsla
Nytt i Husbilsvärlden

Husbilslandet har förvärvat Codat Husbilar i Fritsla

Personerna på bilden är Codats delägare Anette Sjöstrand, Catrin Pukk och Susann Eliasson tillsammans med Husbilslandets delägare Niklas Olsson och Jonas Pettersson samt vd Eva-Klara Blomberg Högväg. ​​ Husbilslandet har förvärvat Codat Husbilar i Fritsla Husbilslandet fortsätter att expandera och har den 3 november 2025 förvärvat Codat Husbilar i Fritsla, strax söder om Borås. Förvärvet innebär att två företag med lång erfarenhet och djup kunskap inom husbilsbranschen nu förenas under ett och samma namn. Husbilslandet och Codat Husbilar är två företag som båda har en gedigen historia i branschen – tillsammans med över 90 års erfarenhet erbjuder man kunderna trygghet, kvalitet och ett brett utbud av husbilar för alla behov. – Vi är mycket glada över att välkomna Codat Husbilar till Husbilslandet-familjen. Deras långa erfarenhet och starka lokala förankring passar perfekt ihop med vår vision om att erbjuda en trygg och kundnära husbilsupplevelse, säger Husbilslandets vd Eva-Klara Blomberg Högväg. Den 17-18 januari planeras en festlig premiäröppning av Husbilslandet i Fritsla. Då bjuds kunder och samarbetspartners in för att fira sammanslagningen samt ta del av nyheter och erbjudanden. Fram tills dess kommer verksamheten att hålla öppet enligt ordinarie tider och kunderna kan känna sig trygga med att den höga servicenivån och det personliga bemötandet består, men under Husbilslandets namn. – Det här förvärvet är ett naturligt steg i vår långsiktiga satsning på att vara tillgängliga för fler kunder i hela Sverige. Tillsammans med det erfarna teamet i Fritsla ser vi fram emot att fortsätta leverera kvalitet och trygghet i varje husbilsaffär, säger Eva-Klara Blomberg Högväg. Text & bild: Husbilslandet Publicerad 2025-11-05

Läs mer

Annons
Jarex MAX 260122
Vikarbyn - En pärla vid Siljan
Resmål Sverige

Vikarbyn - En pärla vid Siljan

Vikarbyn hittar du mellan Rättvik och Mora. Den lilla byn delas av riksväg 70. Självklart händer det mest på den halvan som gränsar mot Siljan. Vikarbyn har ingen ställplats för husbilar men stoltserar med två campingar av typen familjecamping. Prismässigt så är inte skillnaden så enorm mellan dessa två campingar och en ställplats längre söderut. Den första campingen du stöter på är Vikarbyns Båtklubb. Campingen ligger nere vid Siljan och ger direkt ett avslappnat intryck. Trevlig personal och ett servicehus som fortfarande doftar målarfärg förstärker det positiva intrycket. Har du något som är trasigt kan du alltid leta reda på campingens profil, Tok Ingvar. Han erbjuder sig att laga det mesta UPA.  Du kan tömma kassetten och en gråvattentömning planeras till nästa år. Här kan man tillbringa ett par dagar utan problem. Gångavstånd, ca 1,5 kilometer till centrum med butiker och matställen. Själva centrum bjuder på en bra matbutik, några matställen och en secondhandbutik med minst sagt blandat sortiment. Den stora överraskningen är ett av matställena. När jag frågar runt i byn efter matställen får jag ett och samma svar oberoende av vem jag språkar med - Bistro Apan! Dit måste du gå. Sagt och gjort. Letade upp Apan och trots att det var stängt när jag var där fick jag en aha-upplevelse som sällan händer när jag är på rull. Det här liknar inget jag sett tidigare. Man nyper sig i armen och undrar om man verkligen är i Sverige. En unik och helt galen miljö möter gästen. Eftersom jag inte kunde proväta har jag Googlat på omdömen och dom bra lyser inte direkt med sin frånvaro. Det blir nog en resa till runt Siljan och då tänker jag inte missa öppettiderna på Bistro Apan. Inte så långt från Båtklubbens camping ligger Mikaela Willers krukmakeri som är väl värt att besöka och ett stenkast därifrån den obligatoriska pizzerian. Där hade man öppet och jag teståt en lunchpizza som var en av de bättre jag käkat den här sommaren. I motsatt ände av byn om man utgår från båtklubben ligger Vikarbygården som drivs av Dalabaptisterna. Det här är en mer traditionell familjecamping och även här är prisbilden inte så mycket högre än på en ställplats med samma service. Snyggt, välstädat och välskött med en härlig utsikt över Siljan. Sammanfattar man besöket i Vikarbyn blev det en positiv upplevelse. Båda ställena som du kan övernatta på ligger med bekvämt gångavstånd till det mesta man behöver. Lugnt och inte lika hysteriskt som Rättvik eller Mora. Jag kan varmt rekommendera ett besök. Text & Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se https://mikaelawillers.se http://www.bistroapan.se http://www.vikarbygarden.se http://vikarbybatklubb.se Publicerad 2019-08-04

Läs mer

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatsappen

Ställplatser, campingar & serviceställen i hela Sverige

Över 4000 platser samlat i en app. Planera resan, läs recensioner och spara favoriter.