Bosse Falk - Proffscampare som slagit rot
Det hela började på Caravanmässan i Kista 2011. En herre kom fram och ryckte mig i ärmen och ville ha kontakt.
Han presenterade sig som Bosse Falk och inledde med
- jag har köpt en ställplats och behöver hjälp.
Det blev starten på en vänskap som består än idag.
Det visade sig att han köpt Kinna IFs gamla kursgård, Skutesjön. Föga anade nog varken Bosse eller jag att det här skulle vara en av Sveriges populäraste ställplatser under ett antal år.
Bosse och sambon Monica byggde ett ställe som husbilister älskade och trivdes på.
När paret sålde 2015 lovade nya ägarna att jobba vidare med ställplatsen men istället blev det flyktingförläggning och är idag helt förfallet och tomt.
Men det här skall inte handla om ställplatser utan om personen Bosse Falk. Under åren vi umgåtts har det krupit fram mer och mer om hans erfarenheter av livet på hjul.
Bosse har nog kört och bott i de flesta typer av fordon som förknippas med camping.
Bott i kombibil på campingar, byggt egna husbilar. varit långliggare med husvagn, drivit ställplats och sedan hunnit med fem husbilar av olika storlek.
Jag satte mig ner med Bosse och en bandspelare i somras för att få saker i rätt ordning, för många saker är det.
Så här berättade Bosse om sitt drygt fyrtioåriga liv på hjul.
Det hela började med en Hillman Super Minx i slutet av 60-talet. Det var en liten engelsk kombi och i den semestrade frugan, jag och vår son.
Resorna gick i huvudsak till östländerna i Europa där det var billigt att leva, redan då blev Berlin en favorit.
Vi fällde ner baksätet och sov på madrass. Stuvade om och åkte vidare på morgonen.
Efter något år hade vi växt ur Mr Hillman och den ersattes av en Toyota HiAce i början av sjuttiotalet.
Det var nog den första bilen jag modifierade lite smått för att bli en campingbil. Den gav oss många goa resor runt om i Europa.
Toyotan gav mersmak och först byggde jag om en VW LT 31 till husbil men blev inte riktigt nöjd.
Med dom erfarenheterna i bagaget gav jag mig på nästa projekt, en Mercedes 508.
Det blev ett bra bygge och den tog familjen runt hela Östeuropa, bland annat Rumänien, Turkiet och Bulgarien.
På den tiden var det betydligt mer spännande då järnridån var ett faktum.
I slutet av sjuttiotalet hade tre blivit fyra i familjen så ränna Europa runt i en ombyggd skåpbil var inte att tänka på. Istället blev det husvagn och en fast plats på Tylösands camping.
Här levde vi våra somrar och här växte mina grabbar upp.
När jag och frugan gick skilda vägar i början av 2000-talet väcktes reslusten på nytt.
Nu kommer den första riktiga husbilen in i mitt liv, det blev en Hugos på 7,5 meter.
På några år rullade den 13 000 mil och tog mig runt hela Europa.
Samtidigt fick hushållet tillökning. Jag hade känt Monica under många år men plötsligt kom det där berömda ”klicket” och vi blev ett par.
Nu stod nästa husbil inför dörren. Långresorna hade givit mersmak och även kraven på komfort.
Ögonen föll på en Phoenix på 8,5 meter som hade nästan allt utom badkar.
Den rullade jag drygt 9000 mil med. Jag tröttnade på det höga transmissionsljudet och började leta ny bil.
Samtidigt sålde jag mitt åkeri och bestämde mig för att lämna allt fast boende och flytta in på hjul.
Det blev sex stora lastbilshjul som satt på en Vario, tysk kvalitet rakt igenom.
Byggt på ett Mercedes chassi. idag har den rullat 24 000 mil och även överlevt Jokkmokks marknad med minus 33 grader.
- För ett par år sedan kompletterade jag med en ”sommarstuga” Kände behovet att ha en lite mindre bil på kortare semesterresor och runt i Sverige.
Det blev en Pössl Revolution med extra allt. Nu efter snart tre år har jag hunnit åka 10 000 mil i min plåtis.
Ja, det här är Bosses resa på hjul så här långt. Nu stundar nya tider. Båda husbilarna står till försäljning hos Vincents i Varberg.
Bosse är nämligen övertygad om att nästa trend i husbilsvärlden är kombinationen villavagn och inte så stor husbil.
Så här förklarar Bosse förändringarna.
- Under åren i stora husbilen saknade Monica sina blommor, en ”täppa” att påta i. Villavagnen löser det här problemet.
Utan en massa gräsmattor och andra måsten fyller det nya boendet de krav vi har på livet.
Nu skall vi börja med att resa med personbil och flyg, sedan får en eventuell husbil komma lite längre fram.
Det vi talar om som villavagn är egentligen ingen vagn, den saknar hjul så den går inte att dra efter en bil.
Däremot står den löst på grunden och kan ganska enkelt flyttas med en lastbil utan en massa formaliteter förutom bred last.
Boytan är på 40 kvadratmeter men det räcker gott och väl för Bosse och Monica.
Planen är att vistas där i huvudsak på sommaren så däcket som Bosse ritat och själv byggt till är på hela 50 kvadrat.
Bosse tror att det kan bli en trend bland äldre husbilister med en kombination av villavagn på camping och sedan en husbil som mobilt boende.
Det här borde vara en perfekt combo för husbilspensionärer som övervintrar i Spanien men som ändå vill ha en problemfri fast punkt i Sverige.
Text & Bild: gomer.swahn@husbilskompisar.se
Vinterbild Foto: Bosse Falk