Bättre resultat än väntat för Elmia
Elmia AB i Jönköping gjorde ett minus på lite drygt tre miljoner kronor år 2019. Trots den negativa siffran blev resultatet cirka 2,5 miljoner bättre än budget. Det kommunala mässbolaget omsatte 232 miljoner kronor och cirka 350 000 personer besökte under året mässor, event och kongresser på Elmia.
– Vi har varit väl medvetna om att vi skulle gå med förlust år 2019, eftersom Elmias nuvarande mässportfölj går i fyraårscykler, där de större mässorna återkommer i olika intervall. Det är naturligtvis inte önskvärt att behöva planera för ett negativt resultat, men vi ser positivt på att förlusten är betydligt lägre än beräknat, samtidigt som vi investerat i framåtriktad utveckling av verksamheten, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.
Starka fackmässor
Elmia Husvagn Husbil, Nordens största mötesplats för det mobila livet, förvandlade traditionsenligt Elmias utomhusområde till en gigantisk camping för 10 000 personer. Totalt kom nästan 36 000 besökare till mässan för att ta del av nyheter och köpa allt från campingtillbehör till husbilar under några intensiva dagar i början av september.
Över 300 utställare från 21 länder mötte drygt 20 000 besökare i skogarna söder om Jönköping i början av juni. Elmias skogsmässor är internationellt kända som marknadsplats för branschens ledande leverantörer och ett samlande nav för kunskap och erfarenhet om hållbart skogsbruk, digitaliseringen av skogsbruket och skogsvårdsfrågor.
Inte stor, men viktig när det gäller säkerhet både för de som arbetar och färdas på vägar och gator, är mässan På Väg, som på kort tid vuxit till den självklara mötesplatsen för branschens viktiga aktörer med seminarier om aktuella frågor, produkter och lösningar för bättre säkerhet i trafiken.
Den väntande konjunkturnedgången för industrin påverkade inte norra Europas största underleverantörsmässa Elmia Subcontractor, som summerade fyra lyckade novemberdagar med nätverkande, affärsutveckling, innovationer i världsklass, samt fullsatta föredrag och debatter med framtidsfokus.
Ny restauration och utveckling
FC Gruppen gjorde 2019 entré som ny restauratör för Elmias alla mässor och evenemang. Med sitt framgångsrecept på närproducerade råvaror av god kvalitet ökade omsättningen på mat och dryck markant och många nöjda ord har hörts från både utställare och besökare.
Med syfte att lära av varandra, oavsett bransch eller mässa, och för att lyfta och uppmärksamma det effektfulla arbete utställarna gör lanserade Elmia tillsammans med mässutbildningsföretaget Fairlink utmärkelsen Elmia Spark Award. Premiärvinnarna av de tre kategorierna årets publikmagnet, årets nytänkare och årets hållbarhetstänk blev i respektive klass Schunk, Weland och Sydved.
Med ett relativt sett lugnt mässår har mycket fokus för Elmia legat på strategisk planering och satsningar på utveckling för framtiden.
– 2020 är återigen ett år där vi förväntar oss en högre omsättning och ett positivt resultat. Utveckling är viktigt och inspirerande. Utveckling kräver långsiktighet och kontinuitet, därför innefattar också årets budget fortsatta investeringar för att förstärka mässportföljen, säger Lotta Frenssen.
Text: Elmia
Foto: Gomer
Publicerad 2020-02-24
– Vi har varit väl medvetna om att vi skulle gå med förlust år 2019, eftersom Elmias nuvarande mässportfölj går i fyraårscykler, där de större mässorna återkommer i olika intervall. Det är naturligtvis inte önskvärt att behöva planera för ett negativt resultat, men vi ser positivt på att förlusten är betydligt lägre än beräknat, samtidigt som vi investerat i framåtriktad utveckling av verksamheten, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.
Starka fackmässor
Elmia Husvagn Husbil, Nordens största mötesplats för det mobila livet, förvandlade traditionsenligt Elmias utomhusområde till en gigantisk camping för 10 000 personer. Totalt kom nästan 36 000 besökare till mässan för att ta del av nyheter och köpa allt från campingtillbehör till husbilar under några intensiva dagar i början av september.
Över 300 utställare från 21 länder mötte drygt 20 000 besökare i skogarna söder om Jönköping i början av juni. Elmias skogsmässor är internationellt kända som marknadsplats för branschens ledande leverantörer och ett samlande nav för kunskap och erfarenhet om hållbart skogsbruk, digitaliseringen av skogsbruket och skogsvårdsfrågor.
Inte stor, men viktig när det gäller säkerhet både för de som arbetar och färdas på vägar och gator, är mässan På Väg, som på kort tid vuxit till den självklara mötesplatsen för branschens viktiga aktörer med seminarier om aktuella frågor, produkter och lösningar för bättre säkerhet i trafiken.
Den väntande konjunkturnedgången för industrin påverkade inte norra Europas största underleverantörsmässa Elmia Subcontractor, som summerade fyra lyckade novemberdagar med nätverkande, affärsutveckling, innovationer i världsklass, samt fullsatta föredrag och debatter med framtidsfokus.
Ny restauration och utveckling
FC Gruppen gjorde 2019 entré som ny restauratör för Elmias alla mässor och evenemang. Med sitt framgångsrecept på närproducerade råvaror av god kvalitet ökade omsättningen på mat och dryck markant och många nöjda ord har hörts från både utställare och besökare.
Med syfte att lära av varandra, oavsett bransch eller mässa, och för att lyfta och uppmärksamma det effektfulla arbete utställarna gör lanserade Elmia tillsammans med mässutbildningsföretaget Fairlink utmärkelsen Elmia Spark Award. Premiärvinnarna av de tre kategorierna årets publikmagnet, årets nytänkare och årets hållbarhetstänk blev i respektive klass Schunk, Weland och Sydved.
Med ett relativt sett lugnt mässår har mycket fokus för Elmia legat på strategisk planering och satsningar på utveckling för framtiden.
– 2020 är återigen ett år där vi förväntar oss en högre omsättning och ett positivt resultat. Utveckling är viktigt och inspirerande. Utveckling kräver långsiktighet och kontinuitet, därför innefattar också årets budget fortsatta investeringar för att förstärka mässportföljen, säger Lotta Frenssen.
Text: Elmia
Foto: Gomer
Publicerad 2020-02-24