JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Kenny fixade C1-kortet för endast 2394 kronor!

Det dök upp en lååång tråd i vår Facebookgrupp. Där beskrev Kenny Paavola sin väg fram till ett C1-kort så han kan köra familjens nya husbil som väger över 3 500 kg.
Inlägget var så bra skrivet, inte minst med länkar, så vi kontaktade Kenny och bad att få göra en artikel utifrån hans text.
Håll tillgodo, här kommer goda tips hur du tar kortet utan att det kostar skjortan.

Så här skriver Kenny:
Idag klarade jag äntligen mitt C1-kort så jag får köra vår nya husbil.
Då jag vet att många har frågor och så hade även jag tänkte jag redogöra proceduren och även svara på en del frågor jag sett här inne när jag sökt runt.
Så här kommer en liten guide hur jag gjorde. Jag hade också farhågorna inför husbilsköp att det skulle bli dyrt, men så blev det inte.

Först och främst så skaffar man ett körkortstillstånd på Transportstyrelsens webbsida:
Här hittar du den.
Hem kommer lappar om syn och hälsa som ledde till att jag fick göra både syn och läkarundersökning då min vårdcentral inte hade möjlighet att genomföra fullt synteser i samband med den läkarundersökning jag bokat.

Sedan skickar du in intygen.
När det var klart blev körkortstillståndet beviljat.
Det finns 1000 olika rekommendationer här inne om diverse SVINDYR teori.
Jag köpte appen Körkort plus för 89kr där jag körde på tills jag klarade över 90% på det 70-frågiga B-provet i appen.

Jag gjorde även flertalet test med lastbilsfrågor på
http://xn--krfrgor-hxa3m.se/teoriprov/c-lastbil
Där man kan göra stora test gratis om man registrerar sig.
Jag kompletterade detta med Lastsäkringsteori på:
http://www.lastbilsteori.se/index.html

Med ovan paket för sammanlagt 89kr klarade jag 44/55 på teoriprovet. Vilket då är 4 över gränsen som behövdes. Provet består av ca 75% B-kortsfrågor.
Vidare till uppkörningen så var jag mest nervös över säkerhetskontrollen. Denna lärde jag mig på följande hemsida
http://www.lastbilsteori.se/sakerhet.html

En annan stor fråga som jag inte hittade svar på är kraven på fordonet vid uppkörning. På Trafikverket står följande:
Fordonet ska:
• ha en totalvikt av minst 4000 kg och högst 7500 kg
• vara minst 5 meter långt
SAMT
”Fordonet ska vara lastad till minst halva maximilasten. Lastutrymmet ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som förarhytten. Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.”
Då husbilar inte är byggda på detta sätt och normalt så får inte mycket mer än 150kg lastas i garaget så ringde jag Trafikverket och pratade med en Patrik som var expert på detta.
Han sa att då Husbilar inte ser ut så här så räcker det med full vattentank och ”campingpackat” garage. Jag la in vintertäcke och lufttätt samt stolar som jag säkrade med en överfallsurrning samtidigt som jag så till att all last var förstängd.

På körprovet fick jag göra full säkerhetskontroll enligt hemsidan ovan samt svara på frågor om Vikterna på regbeviset. Jag tror också det är nyttigt att lära sig om friktionskoefficient samt lära sig läsa lastsäkringstabeller då jag hört om en del som fått frågor om detta.

Totalt så såg mina kostnader ut så här
Läkarundersökning - 650kr
Synundersökning - 300kr
App- iKörkort plus - 89kr
Fotoavgift - 80kr
Kunskapsprov - 325kr
Förarprov - 800kr
Körkortstillverkning - 150kr
Totalkostnad - 2394kr

Tilläggas ska göras att jag kört 3.5tons Husbil i 1 år som ”övningskörning” innan vi bytte till den vi har idag. Alla prov bokas på ett enkelt sätt på Trafikverkets hemsida.
Hör jättegärna av er med frågor om ni undrar något.
Jag hoppas jag kan hjälpa någon på vägen.

Text: Kenny Paavola
Bild: Petra Paavola

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se

Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn