JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Håller våra bilar?

En forummedlem hörde av sig i förra veckan.
Han var orolig för de krafter som Bilprovningen släpper loss när man besiktigar en husbil
över 3,5 ton.

Metoderna som används är samma som betydligt kraftigare lastbilar utsätts för under
provningen.

Jag lämnade över ärendet till Sven-Åke Pettersson, en av våra husbilsombudsmän.
Han berättar vad han kom fram till.

Så här skrev medlemmen.
"Hallå på sig. Var och besiktiga lastbilen idag och blev då upplyst om att vridplattorna som använts för att kolla
glapp eller sprickor även använts till husbilar över 3,5 ton. Nåväl på lastbilar och tunga släp fyller det säkert sitt
syfte men på en husbil med i regel Al-ko ram blir jag misstänksam. Bytte bort Kaben i höstas när jag trodde den åkt
av trailern efter alla resor ner till Tenhult och därav "skruvat" sig för när den kördes upp på klossar på samma sida
gick knappt bodelsdörren att stänga och även passagerar dörren tog i "läppen" över men efter dagens besiktning
börjar jag tro att just besiktningen ligger bakom problemen med Kaben. Som besiktningskillen sa: det gäller att ha
fingertoppskänsla när husbilar besiktas. Känner att en kontakt behöver tas med Al-ko för att höra om ramen palöar
med de krafter som går åt till axlar som ska tåla allt mellan 8 - 10 ton. Det är inte små krafter som sätts i rörelse."

Här har ni resultatet av Sven-Åkes kontakter och frågor.
Nu har jag varit på bilprovningen i Avesta med grabbens husbil och passade då på att tala med platschefen,
Fredrik om Jonnys fundering. Han demonstrerade stålplattorna med storlek c:a 70 X 60 cm som ligger en på varje
sida om "smörjgropen". Dessa plattor ( se bif bild)

 55

kan förskjutas c:a 10 cm parallellt med smörjgropen. När de kör plattorna går den ena framåt i gropens längdriktning
och samtidigt rör den andra sig då bakåt.

Om det då står en bil med bakre hjulparet på var sin platta så vill den ena plattan skjuta bilen framåt och den andra
bilen bakåt mao snedställa bakaxeln.
Den här metoden används på bilar tyngre än 3,5 ton för att upptäcka sprickor och glapp. Besiktningskillarna i
Avesta sa att de var försiktiga med att använda plattorna till husbilar och trodde inta att det kunde ge några skador
för de bromsade hjulen glider på plattorna innan krafterna blir för stora.

55 2

Har också haft ett långt och intressant samtal med Morgan Isacsson på Bilprovningen i Stockholm. Han är ansvarig
för tekniken och provningsförfarande som används ute på stationerna. Även han försäkrade att det finns ingen
möjlighet att åstadkomma skador på bilen med plattorna, de krafter som man får vid bromsning på asfaltväg är långt
mycket större. Dock har de inte fått provningsproceduren sanktionerad av Fiat, Al-Ko eller någon annan tillverkare.

Även Per Åkerblom på Al-Ko har jag tala med. Han är fullständigt övertygad att det inte finns möjligheter att
åstadkomma någon skada på husbilar med den här metoden.

Artikel: Gomer
Bilder och reseach: Sven-Åke Pettersson/Husbilsombudsman

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn