JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Motoroptimering via dator och nätet

Motoroptimera kan de vara något.
På Elmia i höstas när jag gick runt träffade jag på en ganska anspråkslös monter men med en mycket intressant produkt,
BSR motoroptimering.

Vad var detta? Motoroptimering, hur fungerar det var min första tanke.
Jag stannade och lyssnade.

Den som pratade och visade var Magnus Persson som är försäljningschef och en pedagogisk tekniker. 
Magnus pratade om att optimera motorn med hjälp av en datafil från BSR. Man kan optimera motorn på distans.
Med optimeringen skulle man vinna både kraft och segdragning.
Vad man gjorde med filen var att justera de delar i programvaran som reglerar vridmoment och kraftuttag.
Till att börja med var jag ganska tveksam men så blev jag sugen på att pröva.
Magnus lovade att det inte skulle innebära någon risk för någon komponent i drivlinan.
Han lovade mig att min 130 hk euro 4 motor skulle få ett ordentligt tillskott i såväl hk som vrid.
Jag beställde hem en sats och optimerade vår motor i november.
Jag ville prova mer innan jag berättade om mina erfarenheter.
Nu har vi kört dryga 200 mil och är nöjda, mycket nöjda.

Så såg vår sats ut.


 

Hur gick optimeringen till
Var det svårt? Nej, mycket enkelt.
Genom att koppla in BSRs läsare i OBD porten, samma som bilverkstäderna använder för att kontrollera felkoder mm, så läser den av vilket program min motor har.
Den datafilen skickade jag sedan genom internet till BSR. Dagen efter kom min nya optimerade datafil som jag lade in i motorn genom OBD kontakten. Jag hade en detaljfråga till supporten, som svarade mycket snabbt och bra.
Det kändes skönt med den tryggheten bakom ryggen.
Vi gjorde vår optimering i PC. I dagarna har det kommit en version som gör det möjligt även i MAC system.
Enligt instruktionen skulle motorn var varmkörd och ha ordentligt med batterikapacitet så inte strömmen tog slut.
Efter ca 10 - 15minuter var hela operationen färdig. Så här såg det ut när jag kopplat in mig.


 

Nu ser mina specifikationer ut så här.



 I original var antalet hk 138 uppmätt på annan bil med samma motor, nu 173 hk alltså + 35Hk
Vridmomentet var i original 355 nm nu med ett plus på 41 till 396 nm.

Vad har detta betytt för oss när vi kör?
Vi har fått en motor som går tystare och jämnare redan från start, dieselknattret har nästan helt försvunnit.
Jag startar nu mer oftast på 2:an. Jag slipper den enerverande första växlingen efter 10-15 meter.
Det betyder in sin tur att jag kommer igenom korsningen snabbare och kanske också säkrare genom att jag vistas mindre tid i där.

På vägen i min normalfart som sällan överstiger 90 km/timmen går bilen tystare, mjukare och med mycket bättre kraft.
De omkörningar man ibland gör går snabbare och därigenom säkrare. Vi slipper nu många nerväxlingar i backar som vi tidigare behövde göra. Med bättre vridmoment orkar motorn nu hålla den på farthållaren inställda hastigheten på ett helt annat sätt än tidigare.
Nu kan vi tala med varandra i nästan normal samtalston när vi åker, bilen har blivit märkbart tystare, starkare och därigenom bekvämare.
Vi kan nu lyssna på radion som var svårt innan. Om vi också åker snålare har jag ingen uppfattning om, men 10,1 liter per 10 mil med en 4 tons bil med det luftmotstånd en helintegerad husbil har är jag redan från grunden mer än nöjd.
Vår positiva erfarenheter av den här optimeringen, den bästa förbättring vi gjort på vår bil, gjorde att vi blev intresserade av företaget BSR och ringde och frågade om vi fick komma och hälsa på. Vi var välkomna gjorde det i mitten av mars.

Företaget BSR.

BSR ligger i en nybyggd företagsby i Växjö. Vi togs emot av Magnus Persson, deras försäljningschef, men också både tekniker och pedagog. Magnus fick oss att förstå hur det hela fungerar.
Magnus med en optimeringssats i BSRs stora lager som innehåller många egenkonstruerade trimningsdelar och väghållnigssatser till personbilar. De exporteras över hela världen


 

BSR grundades 1991 och finns representerat i 27 länder jorden runt.
Nu är man 22 anställda som jobbar i en mycket fin och inspirerande miljö. Vi fick intrycket att alla trivdes på jobbet och arbetsuppgifterna.
Man har en representant i varje land som är välutbildad för att inga problem skall uppstå.
BSR levererar ca 5000 optimeringssatser varje år och utvecklingskostnaden har varit upp emot 2 miljoner kronor.
Alla optimeringssatser utgår från motorns originalprogram.
Det rullar nu cirka 200 husbilar med BSR optimering. På husbilssidan har man så här långt bara utvecklat optimering till Fiatmotorer.


 

Datautvecklarna i arbete
Jag har en viss vana att skruva med motorer men den ligger långt tillbaka i tiden.
Då var det förgasare och gasvajer som gällde. Dom dubbla su-förgasarna i en Volvo pv sport vill man gärna glömma.
Förgasare och gasvajer är helt borta nu. Nu är det drive by vire som gäller. Magnus förklarade att nu fungerar gaspedalen ungefär som dimmern till lamporna hemma.
Du ger motorn order om vilken kraft du för tillfället behöver. Den dator som sköter kraftuttag och alla andra funktioner i motorn ser till att du får vad du vill ha och behöver.
I en modern databox till motorn finns ca 30000 olika mappar med var och en sina filer och sin uppgift.
Det är i dessa filer man kan förändra vad som skall ske. Det kan man i vår Fiatmotor. Man kan ge motorn de önskade egenskaperna, i detta fall fler hk och bättre vridmoment.
BSR testar i en mycket kvalificerad testrigg, därigenom vet man att man kan stå för de egenskaper man lovar.

Fördelarna med optimering jämfört med dieselbox.
Boxen sitter efter datorn och dess enda uppgift är att ge mer diesel. Det gör att motorns dator inte vet vad som händer.
Därför stämmer inte färddatorns uppgifter. Nyare bilar med antisladd och partikelförbränning mm får felaktiga värden och har inte längre optimal funktion.
Vi har provat med box, visst fick vi en effektökning, men också mycket svartrök och felaktiga värden på färddatorn. Vi tog snabbt bort boxen.
Vid en dataoptimering sker en förändring av programvaran och det betyder att alla system, antisladd med flera får rätta värden.
Färddatorn visar också korrekta siffror.
Man slipper montera i motorrummet och kan lätt lägga tillbaka originalprogrammet om man önskar det.
Det sker från fabriken ibland mindre förändringar i programvaran som kanske läggs in vid service.
Då raderas BSR optimeringen, men är lätt att lägga in igen.


 

Vår uppfattning
Vad tycker vi nu om vår motoroptimering efter dryga 200 mil. 
Vi har gjort en hel del utveckling av vår bil, nya fjädrar fram, tankflaska, solcellspaket och dubbla batterier mm.
Vi har ledlampor i all armatur inne.
Det som utan tvekan som mest imponerat och gett oss den allra största komforthöjningen och glädjen är utan tvekan motoroptimeringen från BSR.

Text & Bild: Anders och Carina Adsjö


BSR är reklampartner till Husbilskompisar AB

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn