JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Det här är årets längsta och kanske tråkigaste artikel

Tillhör du den stora skaran av internetanvändare som ger fullkomligt den i om det du läser på nätet är sant eller om dina uppgifter används i olika syften?

- Då skall du sluta att läsa här! 
Den här artikeln är tråkig, lång, saknat tjusiga bilder och handlar just om hur du behandlas, används och kartläggs på sociala media på nätet. 
Välkommen till verkligheten. Det här är en debattartikel!

Kakor eller Cookies

Cookies är ett litet program som lägger sig på din dator och håller koll på vad du gör. 

Det är inte ett virus utan kan oftast ses som ett hjälpmedel.

En kaka kan komma ihåg att du är inloggad på en sida, komma ihåg var du lämnade sidan och återvända dit när du på nytt besöker sidan.

I stort sett alla sociala medier använder sig av cookies i dag.

MEN! Det är lag på att du skall meddela användaren att en cookie installeras på hans dator.

Forum och webbsidor som inte klart anger detta följer inte lagen, gå därifrån! 

Det finns så många andra, kanske mer seriösa, ställen att vara på.

Reklam som hänger med

Det är ingen tillfällighet att en annons från NetOnNet om fritöser dyker upp i högerspalten på T.ex. Facebook eller i någons blogg, 
du var ju nyligen på NetOnNets sida och tittade på just fritöser. 

Det här är svårt att freda sig emot. Om företaget du besökt laddat ner en kaka på din dator är det svårt att freda sig. Ett sätt är att rensa bort alla cookies innan du stänger webbläsaren men då försvinner även mycket nyttigt som inloggningar och liknande - Ditt val helt enkelt.

Forum

Olika diskussionsforum var det enda alternativet innan Facebook såg dagens ljus.
I dag dör många forum Facebookdöden. 
Användarna flyttar sina inlägg från forum till FB.

Vi på Husbilskompisar har länge hävdat att båda företeelserna kan leva gott vid sidan av varandra.

Att vi har 8000 medlemmar på forumet och snart 7000 på Facebook tycker vi bevisar det påståendet.

FB för snabb, kort information och forumet för längre debatter och information som skall vara sökbar i framtiden.

Att enbart driva en grupp på Facebook skulle göra att alla de som valt bort FB blir hemlösa, utan ett ställe att göra rösten hörd.

När det gäller forum skall du vara uppmärksam! Vilken information krävs för att du skall registrera dig. 
Hur använder forumets ägare den informationen? 

Vad förbinder du dig till och vad medger du när du kryssar i rutan att du godkänt reglerna?

Vad kan administratörerna läsa av det du delar med dig av privat?

Bloggar

En blogg är ett artikelflöde som oftast startats av en privatperson som skriver om sina tankar, upplevelser och erfarenheter.

När det gäller bloggar avgör man betydelsen av bloggen i hur många följare (läsare) man har.

Många bloggare har i dag reklambanners på sin sida som man får betalt för.
Bloggar har varit på tapeten den senaste tiden i olika media.

Det man debatterat är betalda inlägg där det inte går att avgöra om det är betald reklam eller ett inlägg som skall ses som redaktionellt material.

Många bloggare får på olika sätt betalt när man skriver positivt om en produkt eller tjänst.

Ett otyg är att arvodet dubbleras eller ökar ännu mer om du mörkar att det är ett betalt inlägg.

Detta strider mot marknadsföringslagen!

Artiklar i olika publikationer

Är all det du läser på Internet sant? Självklart inte! 

Men är du medveten om att reklambudskap smygs in och bäddas ner i material som du upplever som redaktionellt och seriöst. 

För inte så länge sedan fick vi på HK erbjudande om att skriva en positiv artikel om ett tyskt företag. 
Man var villiga att betala 3.500:- för en sådan artikel. Det blev aldrig något skrivet så klart!

Var vaksam när du läser olika gratistidningar och nätartiklar.
Inte minst i husbilsvärlden är det vanligt med äpplen och päron i gratis förpackning. 

Äpplet består av en mycket positiv artikel på sidan 4. Sedan följs den av päronet som är en halvsidesannons för företaget i artikeln på sidan 12. 

Man har helt enkelt blivit lovad en artikel om man köper en annons för dyra pengar.
Trovärdighet - Noll! 
Dessutom är man inne och fingrar i gråzonen när det gäller marknadsföringslagen om man inte anger kopplingen till företaget i artikeln.

Namedropping

Har du tänkt på att vissa ställen rekommenderas så mycket oftare än andra inte minst på Facebook, 
många gånger med hänvisning till en maträtt, en aktivitet eller något annat som rör platsen, eller snarare ställplatsen eller husbilsfirman.

För det är oftast en sådan det rör sig om.

Är det här alla gånger en så fantastisk plats eller firma som du helt enkelt inte får missa i reseplaneringen eller inför ett köp?

Vi är tveksamma till att det är så. Ett antal gånger har vi faktiskt lyckats leda i bevis att det här är mer eller mindre betalda inlägg. 
Dom har iscensatts av mindre nogräknade marknadsförare som är för snåla för att annonsera på ett just sätt. 

Det blir billigare att bjuda på en avgift, rabatt eller en munsbit om någon är villig att sälja sig så billigt och göra ett mer eller mindre osant inlägg än att köpa en annons. 

Var vaksam mot den här typen av euforiska inlägg om olika kommersiella platser, speciellt om dom är ständigt återkommande.

Förtal och nätet som en krigsplats

Visst har du sett inlägg av det här slaget
- Vi var på Kalles Husbilsfirma och har aldrig blivit så illa bemötta

- Vi köpte en husbil av Kalle och allt är trasigt, Kalle bara ljuger och förhalar.

Omgående drar drevet i gång i inlägget. Plötsligt är det en mängd människor som blivit illa behandlade av Kalle, eller så har dom en avlägsen släkting som blivit det, 

Någon stackare försöker kanske säga att Kalle varit snäll mot honom men sablas snabbt ner av ”pöbeln” 
För det är just vad det oftast är frågan om, ett drev som går utan att ”Kalle” ens vet om det eller har en chans att försvara sig.

Hur vet du som deltar i den här debatten eller snarare stenkastningen att det som skrivs är sant. 

Det är kanske en storm i ett vattenglas eller ännu värre, ett scenario som iscensatts av en konkurrent till Kalle.

Vi rekommenderar att du tar avstånd från den här typen av trådar. 

Delta inte i debatten utan att ha personliga erfarenheter av företaget!
Får dom fortgå utan åtgärd från forumägaren, gå därifrån! Det finns bättre platser att vara på.

Hur blir sociala medier en bättre plats att vara på?

Det kan bara du i samverkan med seriösa personer som driver sociala nätverk och grupper bidra till.

Är du kritisk i din granskning och väljer bort sidor som verkar mindre seriösa kommer dom på sikt att dö självdöden 
- Se till att det är du som bestämmer!

Här kommer några råd hur du bidrar till bättre kvalitet på nätet för dig och andra.

Eller med andra ord - Dags att ta fram saltkaret!

• Kakor - Cookies
Går du in på en ny sida, står det inget om cookies försök att få fram om sidan använder sådana

(Vilket dom förmodligen gör) Gå därifrån, inte seriöst.

• Facebook
Går du med i en grupp på Facebook, håll koll på namedropping, personliga påhopp och märklig reklam och länkningar.

Förekommer sådant utan moderering, finns det inga skrivna regler som du kan ta del av?
Gå ur gruppen.
Undvik att svara på s.k. undersökningar där du delar med dig av personlig information.
Ditt konto kan bli hackat med bl.a. resultat att porr delas till olika grupper och sidor i ditt namn, dessutom utan att du har en aning om det.

• Forum
Läs noga igenom regler och stadgar. Hittar du något som inte känns bra, gå vidare. 
Livet är för kort för att utsätta dig för censur och inlägg som plötsligt går upp i rök.
Skapas det "kakor"? Talar man i så fall om det?

Kolla i reglerna hur ägaren hanterar dina uppgifter och det material du laddar upp. 
Finns risken att dina uppgifter säljs vidare eller att forumägaren inte respekterar lagen om upphovsrätt, stick!

Det finns en forumotor som heter V-bullentin. 
Används version tre eller lägre finns det funktioner som gör att webbansvariga lekande lätt kan läsa dina privata inlägg och mail gjorda från forumet utan att du märker det. 
Säg nej och nej tack om så är fallet.

• Bloggar
Är det allt för mycket positiva inlägg om företag och annat. 
Känns sidan ”reklamig” ta det som skrivs med en rejäl nypa salt. Allt för många tips i dag är inget annat än ett betalt reklaminlägg.

Anges det dessutom inte att inlägget har ett pris på sig är det olagligt.

• Artiklar i tryckta och digitala media
Kolla om företaget annonserar i samma media. 
Om det inte nämns i artikeln att man har ett samarbete. Om man fått betalt för artikeln kan det strida mot marknadsföringslagen. 

Fram med saltet igen, ta en stor nypa.

• Namedropping
Eller inlägg där trådskaparen på ett eller annat sätt mutats att skriva. 
Var vaksam.
Dyker ett företag upp oftare än andra. 
Skrivs det alltid positivt, hänvisas det till produkter, tjänster eller annat som har anknytning till företaget, tro inte på allts som står på Facebook, scrolla vidare!

• Nätet som förtals- och krigsskådeplats
När någon uttrycker sig nedsättande om ett företag, ta det inte för givet att det är hela sanningen du läser. 
Undvik att delta i debatten om du inte har något konkret och sakligt som bygger på egna erfarenheter att tillföra.

Låter ägaren till gruppen eller forumet det här fortgå utan att agera, gå därifrån, inte värt att besöka.

Är du kritisk i dit användande av sociala nätverk är chansen stor att du bidrar till en bättre digital värld. 

Anmäler du personliga påhopp och andra oegentligheter som sker framför dina ögon bidrar du än mer till ett bra nätklimat. 
I alla seriösa forum och grupper finns en knapp för just anmälan.

Tas din anmälan emot oseriöst av webbansvariga eller ännu värre, om reaktionen uteblir helt, 
ta din Mats ur skolan och gå vidare, nätet är stort.

Väl mött där ute, både digitalt och i verkligheten.

Det är dags att sätta ner foten nu! Säga stopp!

Då pratar vi inte om dig utan om oss, vi som i kommersiell- eller föreningsform driver olika sociala media eller bloggar.

Det är dags att du undviker oseriösa forum, 
otillåten reklam och sidor där förtal och näthat hör till vardagen eller där du utsätts för vilseledande reklam.

Det är dags att alla vi som driver olika scener och spelplaner för dig som besökare på sociala medier tar vårt ansvar och följer lagar och etiska normer.

Vi på Husbilskompisar välkomnar debatten!

Lars Reimers & Gomer Swahn

Ägare till Husbilskompisar.se

Text & Bild: Gomer
070-466 90 85

Vill du delta i debatten kan du som är forummedlem göra det HÄR!

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn