Trafikverket krocktestar!
Det är ett fåtal tillverkare av husbilar som utför någon form av krocktester på de bilar man bygger och säljer.
Med anledning av situationen har Trafikverket utfört tester i egen regi.
Verket har med den utgångspunkten bjudit in ett antal företrädare för branschen för gemensam utvärdering på Clarion Hotel i Stockholm 24/4.
Inbjudna till mötet är företrädare för Transportstyrelsen, Trafikverket, Husvagnsbranschens Riksförbund, Bil Sweden, Husbilsklubben samt Husbilskompisar AB.
Inbjudan löd så här:
Hej!
Vi vill informera er om ett intressant projekt som är på gång hos oss. Vi har noterat att husbilsmarknaden har ökat de senaste åren, och att det har skett ett antal allvarliga olyckor i somras.
Eftersom det inte görs några omfattande krocktester för husbilar har vi nyligen utfört två krockprover.
Vi har testat två vanliga modeller (en halvintegrerad och en helintegrerad) med samma frontalkollisionstest som i Euro NCAP vilket gör det möjligt att ställa våra resultat i förhållande till tyngre personbilar.
Eftersom ni är en viktig aktör anser vi att det är värdefullt att diskutera våra testresultat med er. Vi vill tillsammans fundera på hur vi går vidare för att göra det säkrare att åka husbil.
Om detta låter intressant och aktuellt så är ni välkomna att ta kontakt direkt med mig.
Husbilskompisar har valt att närvara med två representanter.
Självklart är vi fullt medvetna om att vi inte på något vis företräder de medlemmar vi har i forum eller i Facebookgrupp då vi i formell mening inte är någon klubb eller förening.
Däremot är vi en självklar informationskanal som det sammantaget största nätverket på sociala medier för landets husbilister.
Olle Jonsson/Husbilsombudsman är ansvarig kontaktperson från Husbilskompisar runt ärendet och deltar även i mötet
Vi kommer givetvis att informera om mötet via våra kanaler, förhoppningsvis innan slutet av nästa vecka.
Då husbilskompisar erfar att även representanter från regeringshåll, ev. någon från Näringsdepartementet, även kommer att medverka skall vi försöka hitta en lämplig öppning för att lyfta även frågan om lastvikter.
Text & Bild:
Med anledning av situationen har Trafikverket utfört tester i egen regi.
Verket har med den utgångspunkten bjudit in ett antal företrädare för branschen för gemensam utvärdering på Clarion Hotel i Stockholm 24/4.
Inbjudna till mötet är företrädare för Transportstyrelsen, Trafikverket, Husvagnsbranschens Riksförbund, Bil Sweden, Husbilsklubben samt Husbilskompisar AB.
Inbjudan löd så här:
Hej!
Vi vill informera er om ett intressant projekt som är på gång hos oss. Vi har noterat att husbilsmarknaden har ökat de senaste åren, och att det har skett ett antal allvarliga olyckor i somras.
Eftersom det inte görs några omfattande krocktester för husbilar har vi nyligen utfört två krockprover.
Vi har testat två vanliga modeller (en halvintegrerad och en helintegrerad) med samma frontalkollisionstest som i Euro NCAP vilket gör det möjligt att ställa våra resultat i förhållande till tyngre personbilar.
Eftersom ni är en viktig aktör anser vi att det är värdefullt att diskutera våra testresultat med er. Vi vill tillsammans fundera på hur vi går vidare för att göra det säkrare att åka husbil.
Om detta låter intressant och aktuellt så är ni välkomna att ta kontakt direkt med mig.
Husbilskompisar har valt att närvara med två representanter.
Självklart är vi fullt medvetna om att vi inte på något vis företräder de medlemmar vi har i forum eller i Facebookgrupp då vi i formell mening inte är någon klubb eller förening.
Däremot är vi en självklar informationskanal som det sammantaget största nätverket på sociala medier för landets husbilister.
Olle Jonsson/Husbilsombudsman är ansvarig kontaktperson från Husbilskompisar runt ärendet och deltar även i mötet
Vi kommer givetvis att informera om mötet via våra kanaler, förhoppningsvis innan slutet av nästa vecka.
Då husbilskompisar erfar att även representanter från regeringshåll, ev. någon från Näringsdepartementet, även kommer att medverka skall vi försöka hitta en lämplig öppning för att lyfta även frågan om lastvikter.
Text & Bild: