JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!
  • 05Autohallen PU
  • 12Swift PU
  • 07BSR PU
  • 02TumboPU01
  • 06Qstar PU
  • 09ForsbergsPU02
  • 01Husvagnssvensson PU
  • 10Bossings PU
  • 03Assistansbolaget PU
  • 08AdriaPU01
  • 04Codat PU
  • 11Midland PU

Debattartikel om ”Kaoset” längs Vildmarksvägen

SVT gjorde ett inslag om ett totalt kaos längs Vildmarksvägen där renar dog och kalvar skildes från sina mödrar med en rubrik som hette duga Naturbevakarna slår larm: ”Det är kaos här i Stekenjokk”

Enligt min uppfattning finns det all anledning att ifrågasätta reportagets objektivitet då två personer som båda är naturbevakare (https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturbevakare) fick komma till tals, ingen annan?

Jag vill understryka att jag är djurvän ut i fingerspetsarna och känner med de djur och djurägare som drabbats av situationen.
Inslaget fick stort genomslag i sociala medier. Genom de bilder som förmedlas utmålar man husbilsturister som de största bovarna i dramat.

Hur kunde det bli så här när det finns både personbilar och motorcyklar i inslaget, vem gjorde vad?
Har man som jag jobbat på olika husbilsmässor de senaste tio åren och tagit del av och språkat med de trevliga och homogent klädda företrädarna för ”Vildmarksvägen” så har man inte svårt att förstå hur och varför.
Fenomenet är skapat som en kreativ satsning av tre kommuner, Gäddede, Vilhelmina och Strömsunds kommuner. En bra satsning där man år efter år enträget delat ut sina broschyrer i dyra montrar på husbilsmässor. Helt plötsligt så gav det resultat med råge.

Under hela våren har media varit fylld med ord som hemsemester, hemester samt att svenskarna med säkerhet skulle hamna hemma i år. Samtidigt har det varit artiklar i kvadrat om att husbils- och husvagnsbranschen gått för högtryck.
Hur har man där uppe i norr så totalt missat alla de indikationer på att man skulle få fler besökare än vanligt?
Hade man inte i samråd med länsstyrelse (Regionstyrelse) kunnat få till en plan B så rennäringen fått en möjlighet att göra sitt utan störningar och problem?

Visst hade man kunnat det, lagt lokala föreskrifter längs vissa vägsträckor med stoppförbud mellan vissa datum. Kommuner har rådighet med lokala trafikföreskrifter. Yellowstone i USA har inga problem att hantera den här typen av frågor. https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/rules.htm
Det är kanske där marknadsförarna skulle ha börjat sin resa, gjort sin läxa på sin väg att marknadsföra Wildernessroad.eu som dom så fint kallar sig i flirten mot Europa.

Jag vet i alla fall en sak! Det är inte husbilsturismen som skall bära hundhuvudet för den här situationen! Att Sveriges och Europas husbilister svarar upp mot en mångårig marknadsföring är inte husbilsåkarens problem. Däremot måste vi som åker husbil givetvis ta vårt ansvar och följa lokala regler och lagar oavsett var vi befinner oss.

I dagarna klöser man virtuella ögon ur varandra på och det lika virtuella blodet flödar i jakten på att OjOjOja och skylla på varandra i olika sociala media inom husbilsturism.
En trist situation som ingen husbilist förutom ett och annat rötägg skall behöva stå till svars för.
Styr upp situationen marknadsförare av ”Vildmarksvägen”  bara ni kan ta ansvar för den tillströmning som ni själva skapat.

Text:
Bild: Gunilla Rud-Olson
Publicerad 2020-07-10
Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
  • 05Midland PN
  • 12Qstar PN
  • 03Forsbergs PN
  • 02AdriaPN01
  • 07Husvahnssvensson PN
  • 09Assistansbolaget PN
  • 08TumboPN01
  • 01BSR PN
  • 11Autohallen PN
  • 06Swift PN
  • 04Bossings PN
  • 10Codat PN
Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn