Sjötorp - Ris och ros?
En bit norr om Mariestad går det in en spricka i landskapet, eller, ja snarare en grävd kanal om man skall vara ärlig. Följer du den på vattnet från Vänern puttrar du ut i Slätbaken, en del av Östersjön, efter den sista slussen i Mem, utanför Söderköping.
Man har tvistat om det sedan kanalen invigdes! Börjar eller slutar den i Sjötorp? Åsikterna går isär men jag har alltid hävdat att detta är början. Den yttersta slussen i Sjötorp har nämligen nummer ett i kanalsystemet. Sä för mig känns det logiskt att nummer ett är en början och nummer 58 är slutet. Det är numret på den sista slussen i Mem.
Oavsett om det är början eller slutet är Sjötorp en höjdare för husbilsturister. Det finns tre olika ställplatser inne i själva samhället men i juli kan det vara trångt och svårt att få plats. Det är lite märkligt att intresset att marknadsföra kanalen som ett resmål för husbilister verkar i stort sett obefintligt från Göta kanalbolagets sida. Det finns inget enhetligt bokningssystem längs vattenvägen. I stället är det en total röra av olika system och ställen, en del bokningsbara men på de flesta gäller först till…. Jag har fler vänner som givit upp sin kanalresa redan dag två. Det tar allt för mycket tid att hitta övernattning i högsäsong.
I centrala Sjötorp hittar du tre olika ställplatser, den mest populära ligger vid gästhamnen med sjöutsikt. Den kan du inte förboka utan köper övernattningen i Våffelstugan eller Café Baltzar allt beroende på öppettider. I högsäsong brukar det vara fullt runt elvatiden. 14 platser totalt.
Kanaljorden, nio ställplatser utan toa eller dusch men är bokningsbara via nätet. Tömma och fylla kan du göra.
Sjötorp Norr. 23 platser varav 20 med el. Tillgång till toa, dusch och tvättmaskin. Nytt för i år är att du även kan tömma latrin och fylla vatten på Sjötorp Norr.
Vad gör man i Sjötorp? Förutom den gratis showen som slussande båtåkare bjuder på är det en liten ort som inbjuder till att strosa runt i, kanske med en glass i handen. Det finns flera hantverksbodar att kika in i. Börjar det kurra i magen är det inget problem. I säsong hittar du inte mindre än fem ställen att stilla hungern på. Lägger du sedan till två glassbarer så är lyckan fullständig. Föredrar du att laga en smarrig lunch i bilen finns förstklassiga fiskbitar att inhandla hos Maltes Fisk, där hittar du även färdiga rätter och maxade baguetter.
Här hittar du mer om utbudet och öppettider. https://www.sjotorp.se/ata-och-fika/
För första gången i Husbilskompisars historia känns det nödvändigt att dela ut två betyg, Ett till ställplatserna i Sjötorp och ett till Göta kanalbolagets syn på och sätt att hantera husbilsturismen längs kanalen.
Sjötorp som resmål för husbilister får fyra+ i betyg. Hade platserna i hamnen varit bokningsbara hade det förmodligen blivit full pott.
Nu till den tråkiga biten
Jag har under många år förundrats över hur Göta Kanalbolaget förvaltar sin möjlighet till husbilsturism. Ställplatserna längs kanalen är en kaotisk röra av olika aktörer. En del på uppdrag av bolaget, andra på egna initiativ och egen mark. Men en anarki och röra är det! Varje sommar dyker det upp inlägg efter inlägg i vår Facebookgrupp (44 000 medlemmar) där man är uppgivna och avbryter sin sedan länge planerade och efterlängtade kanalresa på land. Huvuddelen av tiden går åt till att leta övernattningsplats, inte att njuta, uppleva och konsumera. Jag har hittat minst fyra olika bokningssystem du måste hålla reda på för att säkerställa en sovplats, de flesta platserna är inte bokningsbara så där måste man i säsong vara på plats senast tidig förmiddag för att ha minsta chans till en parkering.
Göta kanal är ett resmål som skulle kunna vara en pärla i husbilssverige, både för inhemska såväl som tillresta bilar från utlandet. Med ETT bokningssystem på samtliga platser, tips på resvägar och bokningsbara paket skulle husbilsturismen kunna vara ett rejält tillskott till bygden. Då skulle inte bara bensinmackarna och ställplatsägarna tjäna pengar. Får husbilisterna tid att njuta och upptäcka ökar givetvis även intäkterna för turistnäringen. En organiserad kanaltur till lands är perfekt för den som hyr sin husbil för att känna på husbilslivet.
Åker du ungefär 35 mil får du en vecka full av upplevelser och massor av god mat, längre är det inte från start till mål. Dessutom är ju husbilssäsongen så mycket längre än båtsäsongen. På sikt skulle det kunna betyda längre öppettider hos verksamheterna längs kanalen och mer klirr i kassan. Idag bjuds det bara kaos och många ledsna husbilister.
På kanalbolaget verkar man leva efter inställningen - Äh, det är ju fullt ändå. När den här artikeln skrivs i december uppmanas du på webbsidan att redan nu boka din båttur sommaren 2024, inte ett pip om husbilar. Det går inte ens att boka en ställplats i juli. Känslan att man inte bryr sig förstärks när man tittar i Göta kanalbolagets pressarkiv där bilder för marknadsföring finns. Sju sidor med kanalvatten, glada ungar, loja turister, cyklar i massor och sedan båtar, båtar och båtar. Inte en husbil så långt ögat når!
Nä, kanalbolaget, skärpning! Ta lärdom av andra resmål, t.ex. Glasriket, som insett att landets 110 000 husbilar är en tillgång, inte ett nödvändigt ont. En välförtjänt överkryssad husbil är ni värda.
Text & Bild: Gomer Swahn
Publicerad 2023-12-09