Annorlunda husbilssemester del 2

Här fortsätter artikeln om två svenska äventyrare på vift i Alaska med hyrd husbil. Nisse och Gia berättar vidare om sina äventyr.
dag 4
Vi bestämmer oss för att stanna ytterligare en natt på detta fina ställe. Den vänliga receptionisten upplyser om att man kan ringa eller maila för att boka plats på campingen som de drivit i nästan 40 år.
Vi åker den fem kilometer långa landtungan till "fastlandet" för att handla, gå på posten mm. Sen åter ut till campingen, tömmer tankarna och fyller vatten.
En annan restaurang idag, asiatisk mat, inte så spännande men mättande.
Återigen lite promenerande, bland annat i den fina hamnen.
Naturligtvis ett litet besök på Salty Dawg Saloon innan vi återvänder till den ombonade husbilen.
dag 5
Frukost, packar ihop och rullar redan vid klockan nio.
Inne på fastlandet fylls bränslet på, sedan far vi iväg norrut på Sterling Highway,
Strax söder om Soldotna
Stannar i Soldotna för lite mat och besök i en friluftsbutik, mannen upplyser om att det är tur för oss att det bara är juni för i början på juli så kommer massor av rednecks och andra turister så då flyter inte trafiken fortare än 25 mph istället för som nu 55 mph.
Vi tar av på en liten väg vid Cooper Landing och kör upp till Kenai Princess RV Park, http://www.kenaipeninsula.org/business/kenai-princess-rv-park rent och välordnat mitt i skogen. El, vatten, avlopp på alla ställplatser, kabel-TV, gratis wi-fi mm för endast $ 23.
Endast en kort promenad från ställplatsen ligger Kenai Princess Lodge, fint ställe med en stor uteplats med en vidunderlig utsikt över berg och en grön flod långt nedanför.
Soligt och en klarblå himmel hela dagen, verkligen underbart, här trivs vi.
dag 6
Kommer iväg vid 10 och kör mot den gamla byn Hope från förra sekelskiftet, inte många hus men otroligt välbevarade gamla timmerhus. Inte mycket att se men de har en RV-park med viss service nästan i byn och en ställplats med utsikt om man åker till vägs ände.
Men vi är inte nöjda med dagen ännu så vi kör tillbaka till Seward Highway och viker norrut cirka 50 kilometer och svänger österut mot Whittier, vackert som överallt där vi farit fram.
Höga berg och glaciärer, helt plötsligt stopp vi en betalstation, $13 fattigare befinner vi oss i kön till den enfiliga 2,5 mile (4 km) långa kombinerade bil- och tågtunneln som leder ner till Whittier.
Bra upplyst men rätt smalt och spårigt eftersom det är järnvägsspår där, visserligen försänkta men ändock spårigt. Väl ute ur tunneln så kommer man nästan omedelbart in i samhället och det första vi ser är ett stort kryssningsfartyg från Princess Cruises.
Samhället i sig ger inget alls, det är egentligen bara en inskeppningshamn. Mycket gods och service av olika slag, vi tar ett varv med bilen och återvänder sedan genom tunneln. Jämna klockslag från Whittier och ojämna från "fastlandssidan".
Nu kör vi mot Anchorage men gör ett stopp i Girdwood för att tanka både oss och bilen, sen far vi till den för oss numera välkända Bird Creek Campground utefter Seward Highway där vi stod första natten.
Även idag har vi ett otroligt fint, och för Alaska varmt väder.
dag 7
Vaknar tidigt, en ful ovana men det är bara att gilla läget. Vi tar det lugnt eftersom vi bara ska till Anchorage, cirka 35 kilometer bort. Fast jag har inte lyckats checka in för vår flight imorgon så vi åker till flygplatsen och löser det, passar på att äta lite gott samtidigt.
Sen åker vi mot Anchorage downtown, stannar till vid utsiktsplatsen Captain Cook Monument där man bl.a. kan beskåda Cook Inlet och diverse höga berg.
Mount McKinley som är Alaskas högsta berg ser man knappt bakom ett berg som ligger närmare.
Sen åker vi lite kors och tvärs bara för att fördriva tid innan vi åker ut till uthyraren där vi står i natt. Passar på att tömma tankar, fylla gas och bränsle.
650 miles på en vecka, 700 miles ingick i priset så det var ju väl inprickat.
Det ger cirka 105 mil och då var det en dag i stort sett till och två dagar med under 50 kilometer.
Bränsleförbrukning undrar ni nu säkert måste väl bli en hel del med en 5,4 liters V8 på ca 255 hästar har dragit runt 2,3 liter milen till det facila priset av ca 4,90 kr/ liter och då ha det varit många långa backar och hastigheter mellan 90 och 105 km/h.
dag 8
Uppstigning redan klockan fem för att ringa taxi, sedan iväg till flyget för att fortsätta vår resa. Bilen lämnar vi utanför uthyraren.
Vi konstaterar att bilen var oklanderligt ren när vi hämtade den och att även lakan, handdukar och köksutrustning var rent. Trevligt.
Gasolen tankas smidigt på bensinstationer, på vissa finns även dumpstationer / hål i backen där man hänger ner tömningsslangen som ligger i ett speciellt utrymme längst fram under bodelen.
Vi kan varmt rekommendera denna uthyrare, men det finns fler att välja på. Vänligheten och hjälpsamheten på mackar och campingar/ställplatser lämnar inget övrigt att önska.
Att vi dessutom hade tur med vädret under nästan hela resan gör ju inte upplevelsen sämre.
Jag använder appen maps.me som har gratis kartor och många bra funktioner, framförallt så slipper man vara uppkopplad mot en operatör, det räcker med gps-en i iPaden eller iPhonen.
Har under denna resa även haft användning av den fiffiga appen Clinometer som gör det enkelt att få bilen i våg både i längs och sidled.
Text & Bild: Nisse Agrén