JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Unplugged - Eller utan två hål i stolpen

På försommaren skrev jag en artikel om vår test där vi installerade litiumbatteri i min camper och utökade solcellsbanken med 100W.
Tanken var att komma med lite synpunkter under sommaren men så blev det inte riktigt.
Ett fantastiskt väder gjorde att det blev över 1000 mil längs svenska vägar, då i huvudsak längs vår kust.
Jag har besökt nästan 300 ställplatser och skrivit om fler av dom.
Nu när hösten står för dörren finns det äntligen tid att berätta om min sommar med solceller och nytt batteri.

mathias

Första frågan då, klarade jag av att avstå extern ström under dessa tre och en halv månad?
Absolut! Jag har inte kopplat upp mig på ström en enda gång mellan 26 maj och 1 september.
Med antalet soltimmar den här sommaren hade det givetvis fungerat även med blybatterier.
Det är först nu på slutet som man verkligen kan jämföra och se skillnaderna.

Det är då litiumbatteriet visar upp sin riktiga fördel. Campern har ju kompressorkyl och dieselvärmare med luftburen värme. Det gör att förbrukningen är betydligt högre än vad en husbil som kör både kyla och värme med gasol har. Sommartid kan man använda värmaren som enbart cirkulationsfläkt utan värme. Lovar att den funktionen använts flitigt i sommar.

Vid normal användning drar campern ungefär 15-20Ah från eftermiddag till nästa morgon. Då har jag värmaren igång, använder den belysning jag känner för, laddar paddor, dator, kameror, router och tracker samt allt annat som behöver ström. Det innebär att det finns ca 80 % kvar i mitt batteri vid åttatiden på morgonen.
Under sommaren har solcellerna fyllt på fullt på ungefär tre timmar. Hade jag startat och kört hade batteriet varit fullt efter ca 40 minuters körning.

appen

Som sagt, högsommar med värmebölja, då hade jag klarat mig med ett blybatteri och en solcell utan problem.
Nu i augusti har vädret varit sämre sista halvan. Regn och färre soltimmar har gjort att laddningen via solcellerna tar betydligt längre tid än tidigare under sommaren.
En dag med blandat sol och moln har batteriet varit fullt sent på eftermiddagen.

En dag med blygrå himmel och regn klarar jag faktiskt inte att toppa batterierna. Kommer upp till mellan 80-90 %. Under dom förhållandena innebär det att det går att stå max tre eller fyra dagar innan det behövs påfyllning. Jag tappar ju lite varje dag. För en husbil med gasol kan man nog mellan tumme och pekfinger lätt dubbla den tiden.

litium 4

Att byta från bly till litium är lite som att ändra personlighet från spara till slösa. Jag har slutat att snegla på voltmetern, den visar ju samma hela tiden. I början var jag och pillrade på telefonen en gång i kvarten för att kolla appen som är ansluten till batteriet. Hur mycket laddar det, hur mycket har jag kvar? Även det har jag slutat med.
Jag kollar appen när jag kommer fram så batteriet verkligen är fullt och sedan på morgonen när jag vaknar.

Appen säger till på eventsidan om det hänt något som krävt åtgärd från säkerhetssystemet. Det har hänt ett par gånger i sommar att den meddelat för obalans mellan cellerna. Kan hända vid laddning och det är inget onormalt.
Batteriet stoppar laddningen, jämnar ut mellan cellerna och släpper sedan på igen.

I den kan du även se hur många laddcykler du gjort. Jag har lyckats med 28 stycken på nästan fyra månader så säg att 30-40 cykler på en normalsommar kan vara rimligt. Eftersom batteriet skall klara 2000 cykler blir det ju rätt så många somrar.

appen fel

Summerar jag sommaren med nytt batteri kan den beskrivas med två ord - total frihet!
Att kunna stå där jag får och vill utan att behöva tänka på el över huvud taget är en förmån värd att testa. Flyttar man sig som jag gör, minst varannan dag är en riktig regnsommar inte några problem det heller.

Den snabba laddningen från bilens generator gör att du inte behöver köra speciellt långt innan du har max med ström igen. Från att ha få lampor tända på kvällen lyser campern numera som en julgran inuti, jag har helt slutat tänka på förbrukning. Det löser sig.

litium 2

Jag tänker inte grotta ner mig i tekniska termer, kurvor och annat teoretiskt i den här artikeln. Däremot kommer en uppföljare där jag från mitt lekmannaperspektiv beskriver lite skillnader och framför allt pekar på vad du skall tänka på vid köp av solceller eller byte till litiumbatteri.

Har du frågor av rent teknisk karaktär är det bara att ställa dom på forumet. Där svarar proffset Mathias från Sunlux på alla frågor. Han finns dessutom i montern på Elmia under lördag och söndag.
Välkommen in och ställ dina frågor direkt på plats. Vi finns i Lobby Nord som vanligt LN01:14.

Text och Bild:
Här hittar du rätt plats i forumet
Här har du den tidigare artikeln om litiumbatterier.

Husbilskompisar sysslar inte med betalda artiklar. Allt vi skriver gör vi utifrån en redaktionell synvinkel.
Ibland handlar dock artiklar om produkter som kommer från våra annonsörer. Då redovisar vi det med en stämpel med ett tydligt R i vinjettbilden samt i slutet av artikeln.
Sunlux är en annonspartner till Husbilskompisar.

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
Telefon: 010 - 220 30 02

Numret går till Husbilskompisar webbadministratör. Detta är inte numret ni skall ringa till ställplatser eller service.

Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn