Stängda rastplatser vardagsmat i vår?
Hur kommer det att se ut när takdroppet och dagsmejan sätter in 2016?
Har vi någonstans att stå längs vägarna?
Det hela började med ett inlägg i vår Facebookgrupp där trådskaparen ifrågasatte en informationsskylt och dess betydelse.
Skylten nedan kan väl beskrivas med en kort mening - Fort, men fel!
Den som utformat skylten har helt enkelt inte tänkt hela vägen ut.
Vad är det som är förbjudet att göra med husbilen?
Sova i bilen, ställa ut möbler eller är det helt enkelt förbjudet att köra in på rastplatsen?
Att en myndighet på det här sättet informerar på ett ogenomtänkt och osakligt sätt är olyckligt, självklart är det så.
Men det har sina skäl. Man är helt enkelt tagna på sängen av den utveckling som skett de senaste åren på våra rastplatser.
Nyfiken som jag är ringde jag upp Trafikverkets Presstjänst och fick tag i Beisi Sundin.
Jag förklarade mitt ärende och hon bad att få återkomma.
Efter några timmar ringde hon upp och förklarade att budskapet var att man fick parkera maximalt i tre timmar.
När jag frågade varför det inte stod på skylten bad hon att få återkomma igen.
Efter en stund ringde hon tillbaka och rekommenderade mig att kontakta Hans Råberg som är nationell samordnare för rastplatser på Trafikverket.
Jag ringde upp Hans och mailade den aktuella skylten till honom. När det gäller budskapet och utformningen fick jag medhåll.
Hans lovar att ta upp detta och se till att framtidens skyltar har ett tydligare budskap och framför allt enklare att förstå.
Mycket riktigt är budskapet att man får parkera på den här platsen under max tre timmar.
Vi pratar vidare om situationen generellt och så här säger Hans.
- Vi är bekymrade och frustrerade över utvecklingen det senaste åren på våra rastplatser.
- Vår personal och våra entreprenörer har vid ett flertal tillfällen blivit hotade då de kommit för att städa.
Självfallet ringer vi polisen och ber om hjälp men svaret blir att det saknas resurser.
Ofta polisanmäler vi hot med utan åtgärd från polis och åklagarmyndighet.
Det händer till och med att vi får anlita vaktbolag för att skydda personalen vid uppröjning och städning.
I vissa fall begränsar vi tiden för parkering till tre timmar och på andra ställen till tolv timmar.
Detta lite beroende på förutsättningar.
Det här tär på den budgeten som trafikverket har för landets rastplatser.
I år har man tvingats stänga flera platser för sanering med högtryck samt reparationer av utrustning samt åtgärder av vattenskador.
Hans är medveten om att i några få fall har detta tagit över en månad att genomföra.
När jag frågar om det finns någon handlingsplan inför våren sommaren 2016 är svaret nej.
Så här säger Hans.
- Vi måste få andra verktyg och kortare beslutsvägar så vi omgående, då det upptäcks, kan vidta åtgärder mot de personer som bosätter sig på rastplatserna.
Vi som jobbar med komforten längs våra vägar har varit stolta för den service och många gånger mysiga miljöer som vi erbjudit bilister.
I dag känner vi oss frustrerade över den utveckling vi ser.
Skall det bli några förändringar måste det föregås av direktiv från våra politiker och dit är det nog långt.
Sammanfattar man dagen samtal med Trafikverket kan vi nog konstatera att vi bara sett början på ett problem.
Förmodligen kommer antal personer som nyttjar våra rastplatser för boende och camping att öka nästa år.
Följden blir givetvis att fler rastplatser stängs för sanering och renovering.
Avslutningsvis måste jag ge Trafikverkets personal, i det här fallet Beisi och Hans högsta betyg i kommunikation.
Det är ingen tvekan om att man ser med största alvar på problemet.
Förmodligen kommer Trafikverkets skyltning från och med nu innehålla färre frågetecken och tydligare information.
Det är i alla fall en början, Trafikverket vill göra ett bra jobb och tillhandahålla trevliga rastplatser, det är min övertygelse efter dagens samtal.
Nu gäller det bara att Trafikverket och andra myndigheter, t.ex. polisen får verktygen och resurserna för att klara uppgiften, det hänger på våra politiker.
Vill du kommentera artikeln kan du göra det på forumet.
Obs! Du måste vara inloggad som forummedlem.
Här kommeterar du!