JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!

Privat eller förmedlingsföretag?

Att köpa eller sälja husbil privat kan utvecklas till en trist och långdragen historia.
Stöter du på en oseriös säljare kan du som ny husbilsägare bli rejält lurad.
Om du som säljare råkar ut för en mer eller mindre rättshaverist och petimäter kan du förföljas under flera år med samtal och brev.
När du handlar med ett företag är det konsumentköplagen som gäller.
Det är en tvingande lag för säljaren och du som köpare kan alltid, så länge du köpt privat, vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

Köper du däremot av en privatperson gäller Köplagen.
Den är inte tvingande och säljare och köpare kan skriva avtal som gör avsteg från lagen.
Som köpare har du små möjligheter att få rätt eller göra en reklamation.
Ofta står ord mot ord och du måste stämma säljaren om du anser att du blivit lurad.
En långdragen och för dig dyr process om du skulle förlora i slutänden.
Skall du då avstå från att köpa privat? I praktiken är min uppfattning JA på den frågan.
Givetvis kan du göra privataffärer om vi talar om en äldre bil för under hundra tusen kronor.
Men då skall du vara duktig på bilar och själv kunna bedöma objektets skick.

I takt med det ökade intresset för husbilar har en ny typ av aktör dykt upp på marknaden - Förmedlingsföretaget.
Ett förmedlingsföretag fungerar som en länk mellan köpare och säljare. Bra eller dåligt?
Som i de flesta fall finns både avarter och seriösa aktörer.
För dig som skall sälja din bil kan det här vara ett bra allternativ. Men det kräver lite vaksamhet och en del kunskaper för att inte bli lurad.
Ett förmedlingsföretag har alltså inget eget lager. Du lämnar in din bil och äger den tills affären görs upp med köparen.
Under processen finns bilen hos förmedlingsföretaget som exponerar den mot marknaden, visar den för spekulanter och avslutar köpet som en slags konsult.
För tjänsten tar man en provision på köpesumman.

Att nyttja ett förmedlingsföretag kan vara bra eller dåligt. Om man enbart förmedlar köpet sitter du i samma hiss som vid ett vanligt privatköp, köplagen gäller, inget annat.
Det kan dessutom vara oklart vem som disponerar bilen vid en eventuell konkurs.
För några veckor sedan uppmärksammade Husbilskompisar ett pressmeddelande på Newsdesk. Det var en ny aktör inom förmedlingssektorn.
Lätt skeptisk lästa jag vidare i deras konceptbeskrivning. Efter ett samtal med deras pressansvarige blev jag mer och mer övertygad om att detta faktiskt kan vara något.

Företaget heter Fritidsbilen AB. initiativtagare är Magnus Wetterö och Conny Ekman.
Till skillnad från en del andra företag som ger sig in i den här branschen har dessa båda herrar ett gediget förflutet i husbilskretsar.
För att något skall vara värt att skriva om måste det finnas ett nyhetsvärde.
Det finns fler delar i Fritidsbilens koncept som, enligt min uppfattning, har ett nyhetsvärde.
Man har slutit avtal med den rikstäckande kedjan Meca där varje objekt varudeklareras.
Man hanterar eventuella pengar som klientmedel vilket gör att du går säker vid en eventuell konkurs.
Inom kort finns det 20 depåer runt om i landet där specialutbildad personal gör en genomgång av bilen som tar flera timmar i anspråk.
Bl.a. testas alla funktioner och en komplett fukttest utförs.
Det kanske bästa av allt är att vid själva köpet är det Fritidsbilen som står som säljare. Konsumentköplagen gäller alltså och som köpare har du ett års garanti.

Fördelen för dig som säljare är att du inte behöver visa eller marknadsföra din bil, det gör Fritidsbilen.
När affären är avslutad är du fri från alla åtaganden och eventuella framtida reklamationer eftersom affären görs upp mellan Fritidsbilen och köparen.

Som köpare har du en trygghet i att du gör affären med ett företag, konsumentlagen gäller och vid en tvist kan du ta hjälp av ARN.
Din nya bil är testad och genomgången. Dessutom har Fritidsbilen gjort en noggrann uppföljning av fordonet.
Du kan vara säker på att det inte är stulet, att det inte finns några skulder eller andra märkligheter i bagaget.

Vad kostar kalaset?
Ja, direkt billigt kanske man inte tycker att det är vid en första blick i prislistan.
Som köpare betalar du ingenting extra förutom bilens pris.
Som säljare betalar du 3.900 för upplägg, marknadsföring och den stora varudeklarationen.
Sedan tar Fritidsbilen ut en löpande avgift på 1500 kronor i månaden under hela processen.
Det är den kostnaden du betalar fram till själva förmedlingen.
Det kan som mest kosta dig 3,900 samt 1500 i månaden att testa Fritidsbilen och skulle du välja att gå vidare privat kan du givetvis använda varudeklarationen i dina säljargument.
Om Fritidsbilen säljer ditt fordon tillkommer en ny avgift på 3,900. Den omfattar fordonsstatus samt en försäkring som ger köparen ett års garanti på bilen.
Sedan tar Fritidsbilen en förmedlingsprovision på 9% på beloppet när köpet är avslutat.

Sammanfattningsvis är frågan, skall du sälja privat, byta in eller anlita ett förmedlingsföretag?
Att anlita Fritidsbilen vid en försäljning av ett objekt som kostar 500.000 kostar dig ungefär 10% av köpesumman, alltså ca. 50.000.
För dom pengarna marknadsför man din bil, varudeklarerar den och sedan genomför man köpet och står för kontakterna vid eventuella reklamationer.
Du som säljare har inget ansvar efter avslutat köp. Dyrt eller billigt? Det kan bara du avgöra.
Som köpare finns det ingen anledning att tveka, du har samma rättigheter som med vilket husbilsföretag som helst.
Som säljare får du väga in för- och nackdelar med de ökade kostnaderna som ett förmedlingsföretag innebär.
Du slipper annonsering, kundkontakter och ansvaret för försäljningen. Men är det värt priset, det kan, som jag tidigare sagt, bara du avgöra.

När du anlitar ett förmedlingsföretag kan det vara bra att kontrollera företaget via Ratsit.se
Blir du osäker ring Kronofogden och kontrollera om företaget har några skulder där.
Du bör även kolla upp så man behandlar dina pengar som klientmedel.
Googla även på företaget, det brukar avslöja om det finns missnöjda säljare eller köpare.
Kontrollera att bilen förvaras på ett tryggt sätt under själva säljprocessen och ta reda på vem som har ansvar för ev. skador eller stölder/inbrott under tiden bilen finns i förmedlarens förvar.
Du bör även ta reda på vad som gäller vid provkörningar och hos vem ansvaret ligger om något händer då.
Sist men inte minst, skriv aldrig över din bil på ett förmedlingsföretag hur bra det än låter.
Betala inte heller några förmedlingsavgifter eller handpengar i förskott.

Bra länkar för att lära dig mer innan du köper husbil.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
http://www.fmi.se/default.aspx?id=8326
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx

Lyssna på en mer utförlig utfrågning av Magnus Wetterö, VD på Fritidsbilen

 

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se

Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn