...orättvisa regler runt lastvikter
Tidigare i veckan redovisade vi Husbilsombudsmännens arbete runt lastvikter och de orättvisor som råder. Nu har vi tagit ännu ett kliv framåt i försöken att få till en ändring. Redan ett par dagar efter Husbilsombudsmännens remissvar blev Anders Waldman uppringd. Som vanligt blir det rätt och absolut bäst om han får berätta själv: Så här skriver Anders i ett inlägg på forumet. Vårt svar på Transportstyrelsens remiss om definitioner för vikt i körklart skick, tjänstevikt och lastvikt hann bara bli några dagar gammalt på myndigheten innan en tjänsteman återkom per telefon. EU-kommissionens beslut att en husbils tjänstevikt får avvika med plus minus 5 % Frågan om tjänsteviktens avvikelse på plus minus 5 % ägs av EU-kommissionen och det finns inga planer hos Transportstyrelsen att agera med avseende på den. Det är uppenbarligen den europeiska organisationen för tillverkare av husbilar och husvagnar som genom aktiv lobbyverksamhet fått igenom beslutet i Bryssel. När det gäller beräkningsgrunden för överlast har det äntligen börjat hända saker! Vi har från Husbilsombudsmannens sida varit i kontakt med Näringsdepartementet, Rikspolisstyrelsen, Transportstyrelsen och Riksåklagarens Utvecklingscentrum (i Malmö) under våren. När det gäller färskvatten och gasol i tjänstevikten blev svaret något av en chock! Det är fordonssektionens bestämda uppfattning att ingetdera ingår i tjänstevikten. Det bränsle och det vatten som per definition ingår i en personbils tjänstevikt är intimt förknippat med fordonets framdrift, dvs drivmedel till motorn samt kylarvatten och vatten i spolarvätskan. Det här ställer flera gamla sanningar på ända. Det skall bli intressant att se hur branschen regerar på det här. Tjänstemannens uppfattning var vidare att om man vill söka en ny definition för tjänstevikt på en husbil (personbil klass II) måste det sannolikt till en kategoriförändring med allt vad det för med sig på behörighetsområdet. Då blir det fråga om C- eller C1-körkort på husbilar med en totalvikt överstigande 3,5 ton. Den frågan bör vi följaktligen inte driva vidare den vägen utan istället göra det via branschen. Vi överdriver inte när vi säger att vi är mycket nöjda med utvecklingen av frågan om beräkning av överlast. Text: Ander Waldman, husbilsombudsman/Ingress, GomerFoto: Gomer |