Krocktester av husbilar

I en tidigare artikel skrev vi att Trafikverket utfört krocktester på husbilar samt att vi skulle komma med mer information så snart det fanns något att berätta.
24 april höll man ett informationsmöte på Clarion Hotel i Stockholm. Inbjudna var representanter från branschen samt Husbilskompisar AB och även Husbilsklubben.



Under mötet presenterade man testerna med ett antal råklipp. Testerna hade dokumenterats med 24 kameror från olika vinklar, både in- och utvändigt.
Det framgick även att materialet skulle släppas förmodligen under vecka 19 på Trafikverkets webbsida.
Med den här artikeln vill vi försöka samla så mycket faktamaterial som möjligt runt testerna som gjorts.
På det sättet kan du själv ta till dig vad som hänt och på så sätt få en nyanserad bild till den information som kommer att dyka upp på bl.a. sociala medier.
Materialet kommer att uppdateras så snart det finns något att tillföra.

Här hittar du informationen på Trafikverkets webbsida.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2019-05/trafikverkets-tester-visar-stora-brister-i-krocksakerhet-hos-husbilar/

Här finns Trafikverkets analys av trafiksäkerhetsutveckling 2018
https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/60919/Ineko.Product.RelatedFiles/2019_090_analys_av_trafiksakerhetsutvecklingen_2018_2.pdf

Testmetoden som använts

Testerna har utförts av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)
VTI är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Näringsdepartementets verksamhets-/ansvarsområde.
Institutet har som huvuduppgift att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter.
Här hittar du mer om deras krocktester.
https://www.vti.se/sv/forskningsomraden/krocksakerhetsprovning/

Den testmetod som använts är framtagen av Euro NCAP, deras webbsida på svenska hittar du här: https://www.euroncap.com/sv

Hur testerna gjorts hittar du här:
https://www.euroncap.com/sv/fordonssaekerhet/foerklaring-av-betygen/skydd-av-vuxna/del-av-front-mot-deformerbar-barriaer/

1 januari 2020 kommer NCAP att byta testmetod. Den innebär bl.a. att alla testade fordon testas mot en släde som motsvarar en personbil som väger 1 400 kg.
Här kan du hämta ett pdf dokument som beskriver den nya testmetoden.
https://www.dropbox.com/home/Euro%20NCAP

Här finns Youtubelänken till Trafikverkets film från krocktesterna samt några andra tester som gjorts med transportbilar.

Trafikverket
https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM

Test av Fiat Ducato transportbil/plåtis
https://www.youtube.com/watch?v=tWabE1924KM

Test av Mercedes Sprinter från 2007 OBS! Olastad
https://www.youtube.com/watch?v=k3JmGFWbPvk

Text & Vinjettbild:gomer.swahn@husbilskompisar

Testfilm: Trafikverket

  • 06PRhusbilarHS
  • 01ForsbergsHS01
  • 04BergholmsHS08
  • 02RudviHM
  • LidkopingsHM2018
  • 01AlbinsHM01
  • 02AldeHS01
  • 02AdriaHS02
  • 02ElnaghHS01
  • 03DagsHusvagnarHM03
  • 01GasolautomatHM
  • 03MasincentrumHM
  • 01SolhemHS
  • 02AutostarHS01
  • 06LWhusvagnarpsdHS01
  • 02GasolfyllarnaHM01
  • 03HusbilslandetHM01
  • 02lillabilsalongenHM02
  • 04BatterilagretHS
  • 03SeHammarsHS01
  • 05BackamoHS01
  • SunluxHM02
  • 05DinHusbilHS
  • Vinslov2018HS
  • Codat170926
  • 03BlaKustenHS02
  • 06FallstromHS01

logo foot

Husbilskompisar AB
Stigen 1,  776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
Vår policy för behandling av personuppgifter »
  • 09Assistansbolaget PN
  • 02Hymer01PN
  • 05Midland PN
  • 03Forsbergs PN
  • 08TumboPN01
  • 10Codat PN
  • 07Husvahnssvensson PN
  • 04Bossings PN
  • 06Swift PN
  • 12Qstar PN
  • 11Autohallen PN
  • 01BSR PN