Funderar du fortfarande på att skaffa en elcykel?
Då är det nog bäst att börja fatta beslut, för om femtio dagar är elcykelbidraget slut.
Och efter valet vet vi inte om det blir några nya pengar.
Sedan elcykelpremien infördes har det sålts elcyklar i Sverige för en dryg miljard kronor. Merparten har sålts i år, och framförallt sedan i maj.
Cykelhandlare i mellanstora svenska städer vittnar om att de kan kränga i väg tio elcyklar på en dag. Varje dag i veckan.
– Det är tydligt att elcykeltrenden inte är någon storstadsföreteelse, säger Johan Kjell, ansvarig för det IT-system som hanterar bidragsansökningarna på Naturvårdsverket.
– De flitigaste elcyklisterna finns i mindre städer i södra Sverige.
Den genomsnittliga andelen elcykelköpare per tusen invånare ligger på 5,1 för hela riket.
I Stockholm är det bara 3,9 invånare per tusen som har köpt elcykel med bidrag, medan Hallands län sticker ut åt andra hållet med hela 10,6 bidragsansökningar på tusen invånare.
Det framgår också tydligt av den färska statistiken att det framförallt är personer från femtio år och uppåt som investerar i att få lite hjälp på traven med trampandet.
Den genomsnittliga bidragssumman är 4 000 kronor, vilket innebär att cykeln kostar 16 000 kronor. Staten bidrar med 25 procent av cykelns värde, men max 10 000 kronor.
I dagsläget finns det knappt nittio miljoner kvar av den totala potten på 350 miljoner kronor.
– Och eftersom vi får in 450 – 500 ansökningar per dag börjar det rinna iväg, konstaterar Johan Kjell.
Pengarna bör räcka i cirka femtio dagar till om ansökningarna fortsätter komma in i samma takt.
Nuvarande regering har sagt sig vara beredd att hala upp samma bidragssumma nästa år, men ingen vet ju hur det blir efter 9 september.
Ansöker man om bidraget digitalt så tar det bara tio dagar tills man har pengarna på kontot.
2018-08-15
Text: Margareta Jonilson
Bild: Gomer
Och efter valet vet vi inte om det blir några nya pengar.
Sedan elcykelpremien infördes har det sålts elcyklar i Sverige för en dryg miljard kronor. Merparten har sålts i år, och framförallt sedan i maj.
Cykelhandlare i mellanstora svenska städer vittnar om att de kan kränga i väg tio elcyklar på en dag. Varje dag i veckan.
– Det är tydligt att elcykeltrenden inte är någon storstadsföreteelse, säger Johan Kjell, ansvarig för det IT-system som hanterar bidragsansökningarna på Naturvårdsverket.
– De flitigaste elcyklisterna finns i mindre städer i södra Sverige.
Den genomsnittliga andelen elcykelköpare per tusen invånare ligger på 5,1 för hela riket.
I Stockholm är det bara 3,9 invånare per tusen som har köpt elcykel med bidrag, medan Hallands län sticker ut åt andra hållet med hela 10,6 bidragsansökningar på tusen invånare.
Det framgår också tydligt av den färska statistiken att det framförallt är personer från femtio år och uppåt som investerar i att få lite hjälp på traven med trampandet.
Den genomsnittliga bidragssumman är 4 000 kronor, vilket innebär att cykeln kostar 16 000 kronor. Staten bidrar med 25 procent av cykelns värde, men max 10 000 kronor.
I dagsläget finns det knappt nittio miljoner kvar av den totala potten på 350 miljoner kronor.
– Och eftersom vi får in 450 – 500 ansökningar per dag börjar det rinna iväg, konstaterar Johan Kjell.
Pengarna bör räcka i cirka femtio dagar till om ansökningarna fortsätter komma in i samma takt.
Nuvarande regering har sagt sig vara beredd att hala upp samma bidragssumma nästa år, men ingen vet ju hur det blir efter 9 september.
Ansöker man om bidraget digitalt så tar det bara tio dagar tills man har pengarna på kontot.
2018-08-15
Text: Margareta Jonilson
Bild: Gomer