JP Ajax Search Mobile

Mötesplats för livsnjutare på hjul!
  • 03Assistansbolaget PU
  • 06Qstar PU
  • 01Husvagnssvensson PU
  • 09ForsbergsPU02
  • 08AdriaPU01
  • 02TumboPU01
  • 05Autohallen PU
  • 10Bossings PU
  • 07BSR PU
  • 12Swift PU
  • 11Midland PU
  • 04Codat PU

Allt fler har upptäckt det mobila boendet

”Swemester” och ”hemester” är ord som varit på var mans läppar denna sommar, och Covid 19- pandemin har fortsatt att skapa stort tryck hos landets husvagns- och husbilshandlare.

– Jag skulle vilja påstå att vår bransch har räddat semestern för väldigt många svenska familjer, konstaterar HRF:s ordförande Tomas Haglund, och det är inte bara begagnade fordon som efterfrågas utan också antalet nyregistrerade husvagnar har ökat stadigt de senaste månaderna.
Glädjande är att även antalet nyregistrerade husbilar – den ohemula beskattningen till trots – nu har ökat så att den totala nedgången ”endast” uppgår till 5,77 %.

Husbilsregistreringar för juli 2020
Juli månads husbilsregistreringar visar 617 stycken, medan det i juli föregående år registrerades 462 husbilar. Hittills under kalenderåret 2020 har det totalt registrerats 2 599 husbilar, medan det under motsvarande period 2019 registrerades 2 758 stycken. I procent innebär detta en minskning med 5,77 % för år 2020.

Text & graf: HRF
Publicerad 2020-08-03

Europatoppen och bäst i Sverige

Daftö Resort i Strömstad har för 16:e året utsetts till Superplatz av den tyska motororganisationen ADAC. Som enda turistanläggning i Sverige och Norge har man fått det högsta betyget och den prestigefyllda utnämningen.

– Du kan jämföra det med en restaurang som får en stjärna i Michelinguiden, eller en film som vinner en Oscarstatyett. Det finns stor prestige i att få denna utmärkelse, som är den finaste du kan få som campingplats i Europa, säger Susanne Bluhm, ledare i ADAC:s inspektörsteam.

Varje år tar den största tyska motororganisation ADAC, med 19 miljoner medlemmar, fram Europas största turistguide med över 5 000 turistanläggningar från 38 europeiska länder.
Endast 133 av dessa har fått den högsta klassificeringen för 2020 och Daftö Resort behåller sina fem stjärnor som man fick första gången redan 2003.

– Superplatz innebär de allra högsta förväntningarna vad gäller utbud, service och kvalitén. Med andra ord behöver en turistanläggning hålla väldigt hög kvalité inom många olika områden. Det är svårt att få titeln Superplatz och minst lika svårt att sedan behålla den som Daftö gjort under en lång period, säger Susanne Bluhm, ledare i ADAC:s inspektörsteam.

Superplatz bygger på anonyma inspektioner under föregående år då hela anläggningen har gåtts igenom. Den sammanslagna värderingen från alla kategorier gav Daftö Resort högsta poäng. Anläggningen räknas därmed som bäst i Sverige och hör till det absoluta toppskiktet av turistanläggningar i hela Europa.

– Detta är den 16:e gången vi får utmärkelsen och det blir mer och mer glädjande för varje år. År 2020 är ett annorlunda år men vi fortsätter att erbjuda ett tryggt äventyr för de som besöker oss. Och att under ett sådant år blir utsedd till en Superplatz värmer lite extra, säger Daftö Resorts VD, Lena Kempe.

Text & Bild: Daftö Resort
Publicerad 2020-07-27

Debattartikel om ”Kaoset” längs Vildmarksvägen

SVT gjorde ett inslag om ett totalt kaos längs Vildmarksvägen där renar dog och kalvar skildes från sina mödrar med en rubrik som hette duga Naturbevakarna slår larm: ”Det är kaos här i Stekenjokk”

Enligt min uppfattning finns det all anledning att ifrågasätta reportagets objektivitet då två personer som båda är naturbevakare (https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturbevakare) fick komma till tals, ingen annan?

Jag vill understryka att jag är djurvän ut i fingerspetsarna och känner med de djur och djurägare som drabbats av situationen.
Inslaget fick stort genomslag i sociala medier. Genom de bilder som förmedlas utmålar man husbilsturister som de största bovarna i dramat.

Hur kunde det bli så här när det finns både personbilar och motorcyklar i inslaget, vem gjorde vad?
Har man som jag jobbat på olika husbilsmässor de senaste tio åren och tagit del av och språkat med de trevliga och homogent klädda företrädarna för ”Vildmarksvägen” så har man inte svårt att förstå hur och varför.
Fenomenet är skapat som en kreativ satsning av tre kommuner, Gäddede, Vilhelmina och Strömsunds kommuner. En bra satsning där man år efter år enträget delat ut sina broschyrer i dyra montrar på husbilsmässor. Helt plötsligt så gav det resultat med råge.

Under hela våren har media varit fylld med ord som hemsemester, hemester samt att svenskarna med säkerhet skulle hamna hemma i år. Samtidigt har det varit artiklar i kvadrat om att husbils- och husvagnsbranschen gått för högtryck.
Hur har man där uppe i norr så totalt missat alla de indikationer på att man skulle få fler besökare än vanligt?
Hade man inte i samråd med länsstyrelse (Regionstyrelse) kunnat få till en plan B så rennäringen fått en möjlighet att göra sitt utan störningar och problem?

Visst hade man kunnat det, lagt lokala föreskrifter längs vissa vägsträckor med stoppförbud mellan vissa datum. Kommuner har rådighet med lokala trafikföreskrifter. Yellowstone i USA har inga problem att hantera den här typen av frågor. https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/rules.htm
Det är kanske där marknadsförarna skulle ha börjat sin resa, gjort sin läxa på sin väg att marknadsföra Wildernessroad.eu som dom så fint kallar sig i flirten mot Europa.

Jag vet i alla fall en sak! Det är inte husbilsturismen som skall bära hundhuvudet för den här situationen! Att Sveriges och Europas husbilister svarar upp mot en mångårig marknadsföring är inte husbilsåkarens problem. Däremot måste vi som åker husbil givetvis ta vårt ansvar och följa lokala regler och lagar oavsett var vi befinner oss.

I dagarna klöser man virtuella ögon ur varandra på och det lika virtuella blodet flödar i jakten på att OjOjOja och skylla på varandra i olika sociala media inom husbilsturism.
En trist situation som ingen husbilist förutom ett och annat rötägg skall behöva stå till svars för.
Styr upp situationen marknadsförare av ”Vildmarksvägen”  bara ni kan ta ansvar för den tillströmning som ni själva skapat.

Text:
Bild: Gunilla Rud-Olson
Publicerad 2020-07-10

Fricamping, en skyldighet - Inte en rättighet

Med hemester i siktet och en pandemi som håller svensken på hemmaplan har husvagns- och husbilsförsäljningen totalt exploderat.
Under de senaste sju åren har landets husbilsflotta i stort sett fördubblats. Idag rullar det drygt 100 000 ekipage i landet. Etableringen av ställplatser har långt ifrån hängt med i utvecklingen.
Det är bara att konstatera, det saknas platser att parkera på framför allt i södra Sverige.

fricamp 4

Resultatet har blivit att allt fler husbilsekipage syns på stränder, vid skogssjöar, badplatser m.m.
Många gånger ockuperar man parkeringar som är tänkt att dom skall nyttjas av lokalbefolkning i första hand.
Det är helt naturligt att det här skapar ilska och frustration. Framför allt när en ortsbo säger ifrån att camping inte är ok på badplatsen och får svaret från solstolen under den utfällda markisen, 
• Jag campar inte, jag parkerar bara.

När övergår en parkering till en camping? Är det när det står en fotpall och ett par foppatofflor utanför bodelsdörren? Är det när markisen är utrullad, grillen och utemöblerna på plats?
Det finns inget svar på den frågan. Det finns helt enkelt inte någon juridisk formulering som beskriver vad camping är. Saken har inte heller blivit rättsligt prövad.

fricamp 3

Friheten med en husbil är just självförsörjningen, den saknas i många husvagnar som behöver tillgång till både el och vatten. Den här friheten inbjuder till det vi kallar fricamping.
Alltså att man parkerar och sover på en plats som varken är en camping eller en ställplats.
Bristen på ställplatser gör att allt fler husbilsturister väljer det här sättet att övernatta.

Inom alla grupper finns det rötägg och besserwissers som ständigt skall tänja gränser och överskrida uttalade eller outtalade regler. Den här gruppen av husbilister förstör för den stora massan som försöker göra rätt. Skyltar, hemgjorda eller uppsatta med tillstånd från kommunen blir allt vanligare i hela landet. Fortsätter den här trenden är vi snart hänvisade till de ställplatser som inte på långa vägar räcker till.

Det har blivit allt mer populärt att hänga ut de som bryter mot regelverket i sociala medier och skriva av sig sin frustration - Tror du att det hjälper? Nix, rötägget fortsätter lugnt med sin otillåtna parkering, den enda som far illa är du.
Enda sättet att minska antalet överträdelser är att visa lite civilkurage, gå och säga till, det här är inte ok. I värsta fall att göra en anmälan.
Det kompis är det enda sättet att komma tillrätta med de här problemen, inte att gråta ut på Facebook?

fricamp 2

Här kommer lite tips och råd till dig som vill prova på att fricampa på ett förnuftigt och lagligt sätt.

Följ alltid de skyltar och anvisningar som finns uppsatta. Det gäller oavsett om dom är handgjorda eller lagligt uppsatta. Vill man inte ha dig där måste du acceptera det och åka vidare.

Parkera inte i naturen på gräsytor eller andra platser som inte kan ses som parkeringsplats.
I år blir terrängkörningslagen tuffare och det blir lättare att bötfälla den som gör fel.
Är du osäker kan du plugga in vilka regler som gäller nationellt och lokalt. Du hittar länkar i slutet av artikeln.

Hänvisa aldrig till allemansrätten i varken tal eller skrift. Den har inte ett dugg med motorfordon att göra. För dig gäller nationella och lokala trafikföreskrifter samt terrängkörningslagen, inget annat.

Låt sunt förnuft och magkänsla avgöra om du tycker att det är ok att dra ut markisen och ställa ut möbler. Känner du dig osäker? Avstå!

Att du inte skall tömma latrintanken i naturen är förhoppningsvis en självklarhet för så gott som alla husbilister (hoppas jag) men när det gäller gråvatten råder det delade meningar.
Vi tar det en gång för alla! Det är inte ok att släppa gråvattnet i naturen. Ställ dig över en avloppsbrunn (ej dagvatten) eller åk in på en ställplats eller camping för att bli av med slasket.

Skyltar och tilläggstavlor - Hittar du en parkering som endast har det blå/vita märket med ett P på har du dragit en vinstlott. Här kan du stå i 24 timmar utan problem. Om du skall plocka ut något ur bilen är det magkänslan som avgör, som sagt, känner du dig osäker, avstå!
Finns det tilläggstavlor följ alltid dom. Står det endast personbil klass I, då är du inte välkommen.
Finns det tidsbegränsningar för parkeringen, följ dom.

Hur hittar man då dom där riktiga guldklimparna till övernattning?
I dagens app-rika värld är telefonen din bästa kompis.

Badplatser
Badplatser är utmärkta övernattningsställen. Men det finns en oskriven regel, kom sent, åk tidigt.
Det gäller att inte störa lokalbefolkningen för då dyker det snabbt upp en förbudsskylt.
Kommer du efter sjutiden på kvällen och åker före nio stör du förmodligen ingen.
Appen Badkartan är ett utmärkt hjälpmedel för att hitta rätt.

Sevärdheter, museer.
Här finns ofta parkeringar som bara är utmärkta med ett P utan tillägg.
Här är det enkelt, kom efter stängning och åk innan man öppnar så stör du ingen.
Med appen museiguiden är det lätt att hitta sevärdheterna.

Naturreservat
Här är det lite känsligare. I väldigt många naturreservat har det på förekommen anledning kommit upp förbudsskyltar mot övernattning. Följ alltid dom.
Men det finns fortfarande undantag där parkering är tillåten. Det gäller främst mindre naturreservat som inte är så lätt att hitta till. Använd appen Naturkartan för att hitta rätt.

Nedlagda industrier och fabriker
Här kan det finnas riktiga guldklimpar. Håll koll efter gamla industribyggnader som står tomma. Där finns det ofta parkeringar som personalen använde för sina privata bilar. Ofta plant och grus. Det är sällan man stör någon på dessa platser.

Kyrkor, kyrkogårdar
Söker du desperat en laglig plats att ta några timmars nattsömn på. Håll utkik efter en kyrka.
Ofta lugna lägen och en P-plats som är ok att stå på. Här gäller precis samma sak som på badplatser, kom sent, åk tidigt så stör du ingen.

I alla de här förslagen så skall du parkera med sunt förnuft. Ta aldrig upp mer än en P-plats.
Parkera så det inte retar någon. Ställ inte ut några prylar, möbler eller fira ut markisen om det inte känns bra i magtrakten. I Australien har man en organisation som heter Leave No Trace, fritt översatt, lämna platsen som du fann den, lämna inga spår. Det är en bra regel som alla kan förstå.

Det blev många pekpinnar i artikeln men låt dig inte avskräckas av det. Råden är välmenta och kan förhoppningsvis skapa en framtid för fricamping om du följer dom.
Ge dig ut och upptäck vårt fantastiska land men gör det med omdöme.

Länkar till mer information

Trafikföreskrifter/Transportstyrelsen

Det nya förslaget till terrängkörningslagen.

Terrängkörningslagen idag

Information från SKR

Här hittar du samtliga kommuners trafikföreskrifter

En bra info om Allemansrätten (PDF att läsa eller hämta hem)
Du får inte kopiera hela eller delar av materialet utan att ange källa.

Nyttiga appar att leta upp i din telefon:
Badkartan, Museiguiden, Naturkartan samt Kyrkokartan

Text och bild:
Publicerad 2020–07–11

Stort intresse bland svenskar för att campa i sommar

Sveriges största campingkedja, First Camp, ser en stark utveckling när det gäller bokningar för juli och augusti. Efter en vår präglad av osäkerhet har försäljningen tagit fart den senaste månaden och i nuläget är bokningarna bara cirka 5-10 procent under motsvarande nivå 2019.
 
Intresset bland svenskar för camping ökar mer och mer och även återförsäljare av husvagnar och husbilar vittnar om en stark utveckling. Antal nyregistrerade husvagnar är upp 7 procent hittills i år jämfört med 2019, enligt färska siffror från Husvagnsbranschens Riksförbund. Camping var redan tidigare en attraktiv semesterform, och i Coronatider har intresset ökat ännu mer.
 
– Som campare tar man sig till campingen i eget fordon, och många har både toalett och kök i sin husvagn eller husbil. Dessutom innebär camping många möjligheter att tillbringa mycket tid utomhus, på fantastiskt natursköna platser. Att intresset för camping ökar mer och mer är därför naturligt och campingbranschen går mot en lysande framtid. Även för den som vill hyra en stuga innebär camping många möjligheter, säger First Camps VD Johan Söör. First Camp erbjuder cirka 10 000 campingtomter och knappt 1 500 stugor bara i Sverige.

firstcamp
 
Vissa av First Camps 44 destinationer i Sverige och Danmark går till och med bättre än förra året, exempelvis Torekov, Enköping, Nora och Hökensås utanför Skövde. Det är dock stor variation mellan destinationerna. I nuläget är bokningarna för juli och augusti bara cirka 5-10 procent under motsvarande nivå 2019. En stor del av bokningarna kommer dock vanligtvis in nära inpå ankomst och i år är osäkerheten extra stor.
 
First Camp har vidtagit många åtgärder på campingarna för att ge gästerna en trygg upplevelse. Bland annat är alla barnaktiviteter förlagda utomhus, och antalet deltagare per gång är begränsat till 50 personer.
 
Den del av marknaden som går svagare än vanligt är antalet utländska gäster, som vanligtvis står för cirka 25 procent av den svenska campingmarknaden, där norrmän är den vanligaste gästkategorin. First Camp har de senaste veckorna haft 99 procent lägre försäljning mot Norge än ett vanligt år. Det är särskilt destinationer såsom Strömstad, Karlstad, Luleå och Umeå som påverkas kraftigt av nuvarande norska reserestriktioner. Uppdaterade besked kring vad som gäller för norrmäns resande till Sverige väntas komma den 10 juli.

Text & Bild: First Camp
Publicerad 2020-07-09

Husbilskompisar AB | 556434-2425
Stigen 1, 776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
  • 10Codat PN
  • 01BSR PN
  • 12Qstar PN
  • 02AdriaPN01
  • 11Autohallen PN
  • 03Forsbergs PN
  • 06Swift PN
  • 08TumboPN01
  • 09Assistansbolaget PN
  • 04Bossings PN
  • 07Husvahnssvensson PN
  • 05Midland PN
Utgivningsbevis 2017-009 Ansvarig utgivare: Gomer Swahn