Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Med litium och solpaneler i campern

4 Ej tillåtet!

Med litium och solpaneler i campern

Hej

Tillsammans med Sunlux kör vi en fälttest i sommar.
    Vi har bestyckat campern med flexibla paneler och litiumbatteri.

Målet är att inte ansluta till en elkontakt på hela sommaren.
    Hur det går kommer jag att redovisa i ett par artiklar under sommaren.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

6 Ej tillåtet!

Sv: Med litium och solpaneler i campern

Nu är första artikeln på plats.
    http://www.husbilskompisar.se/nytt-i...ri-i-praktiken
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Hej kul att få höra hur allt detta kommer funka i praktiken.
    Du har alltså 300 watt Solceller.
    Litium batteri, Ah?
    Solregular /Laddaren ny?
    Spänningsbooster från generator krets?

Kanske missade jag det i första artikeln...

Mvh Åke Hammarbäck i Skåne

0 Ej tillåtet!

Hej Åke

Nu skall vi inte gå händelserna i förväg. ;-)
    Allt det där kommer i artiklarna efter hand.
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Du är på helt rätt väg, med din låga förbrukning kommer det där räcka långt, jag saknar dock en batterimonitor i din installationsbeskrivning, du kommer inte kunna mäta laddningen med hjälp av spänningen som tidigare då lifepo är väldigt spänningsstabila.

Rekommenderar dig att titta på Victron BMV 702, eller den nyare 712 som har blåtand inbyggd, 702 bör kompletteras med bt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Stefan Bylund den 2018-05-29 klockan 12:47. Anledning: Bild
    Tanka Gasol lika enkelt som Diesel !

2 Ej tillåtet!

Det ingår en app där du ser alla data.
    Kommer mer om den ;-)
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Nu har även jag varit i Värnamo och inhandlat en Sunlux LifePO4 batteri. Mathias gick noggrant igenom elschemat så alt var Ok när de gäller laddningen vilket kändes tryckt, jag måste säga att han ger ett gott förtroende. Alt förklarades noggrant av Mathias.
    Jorma Valkonen
    www.jvbild.se

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Det ingår en app där du ser alla data.
    Kommer mer om den ;-)
    En månad har gått.. Vad tycker du?
    Jag ha satsat på en självförsörjning så lång det är möjligt, Stor Gastank, Större Lifepo, massor av solpaneler.. mm. enligt mig så är Lifepo dyra men oj vad dom laddas fort, dom är spänningsstabila, rätt övervakade så kommer dom leverera ström under lång tid...
    Men dom kräver en bra övervakning, varken under eller överspänning är något man vill råka ut för, skadan är permanent om det sker...Undvik att ladda vid minusgrader, placera batteriet i uppvärmt utrymme och vid tveksamhet starta en större förbrukning så batteriet får lite värme innan du startar laddning.

Nu har du ju ett proffs som Mathias vid din sida så mina råd är säkert onödiga...!

Nu har det gått 1½ månad till och inga svar eller uppföljningar, jag misstänker att du är missnöjd eller har slut på ström. (nej jag tänker inte göra ett nytt inlägg bara för att lyfta tråden, jag väljer att redigera istället...)
    Senast redigerat av Stefan Bylund den 2018-08-15 klockan 21:04.

0 Ej tillåtet!

Jaha ja, då har det gått tre månader... du verkar missnöjd.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

Jag har fått lite info direkt från en tekniker från ett känt premium märke i Tyskland. Han berättade att dom kommer att leverera alla sina HB med litium batterier. Sedan sade han att solceller blir i princip överflödiga för att motorn laddar batteriet fullt på 20-30 minuter! Kommer det bli så i framtiden att man startar motorn på tomgång? Viktbesparingen blir ju inte bara på batteriet utan även på frånvaron av solceller sade han också. Intressant på en 3,5 tonnare!

3 Ej tillåtet!

26 Maj gjorde vi installationen, sedan dess har jag varit utan 230 laddström.
    Har inte skrivit tidigare, varför kan ni läsa i artikeln.
    Nej, jag är inte missnöjd, snarare tvärt om.

Kom till Bauergården i fredags i hällregn. Det vädret fortsatte långt in på lördagen.
    Sedan mulet men uppehåll.
    I dag har det varit växlande molnighet, står så skogen delvis skymmer solen.
    Kört allt som vanligt, laddat allt, lampor full muff å värmare kvällar och nätter.
    Batteristatus söndag 14,30 86% å fortsätter ladda ett par ampere :-)

https://husbilskompisar.se/nytt-i-hu...-hal-i-stolpen
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2018-09-02 klockan 13:22.
    Banksy

5 Ej tillåtet!

Här kommer lite erfarenheter och höstfunderingar.

Har fortfarande inte kopplat upp mig med laddning via 230-nätet.
    I september-oktober använder jag campern mer son rullande hotellrum.
    Sälj- och kundmöten, artiklar om evenemang osv.

I helgen som var stack jag iväg till Bålsta och skrev från Solhems invigning.
    Har deiselvärmen på hela tiden jag är på rull.
    Eftersom jag skulle till Lindströms och deras invigning på lördagen blev det övernattning vid en dikeskant ute på Härjarö.

Kör jag allt som vanligt så förbrukar jag ungefär 40% av kapaciteten på strax under dygnet.
    Ett blybatteri skulle mao vara i sluttampen av vad det kan leverera, jag klarar ett dygn till utan laddning.

Solcellerna kan man i stort sett räkna bort om man inte står i perfekt läge och solen står som spön i backen.
    Då ger panelerna ca. 10 A max. Under dom förutsättningarna och låga solbanan har jag gått från 60% till 90 % vid något tillfälle.

När jag lämnade Härjarö hade jag 56% kvar i batteriet.
    Framme vid kvällsdestinationen vid tretiden med stopp vid Lindströms var batteriet fullt.
    Har ju ställt generatorn så den ger 30 A in i batteriet.

Kör jag en eller ett par timmar om dagen behöver jag alltså ingen extern ström.
    Nästa tur går till Borås för säljmöte. Står förmodligen utan el i två dagar.
    Då skall jag ta med elverket som inhandlades i somras.
    Det skall trycka på batteriet med 20 A så max tre timmars gångtid per dygn alltså.

Återkommer med fler hösterfarenheter. Sista oktober är det dags för avställning och vintervila för Skalman.
    Banksy

0 Ej tillåtet!

En reflektion när du använder elverket, var inte blyg med att ansluta laddare, när jag kör elverket vintertid för att ladda upp så kör jag tre olika laddare samtidigt , orginalladdaren, en ctek M300 och en 25A lithium laddare... det trycker in riktigt bra med ström och elverket behöver inte gå så länge, en fördel till med LFP är att det inte behöver laddas fullt alla gånger, tvärt om det stortrivs att användas mellan 20-90% laddningsgrad...

1 Ej tillåtet!

Nu är ju mitt ett litet specialbygge utan EBL eller andra laddare.
    Jag har ju en Voitronic tripple där jag kör in 230, generator och solceller.
    Den känner av vilken källa som ger mest och väljer den.
    I dagsläget kan jag inte kombinera dom.
    230-laddning ger 20 A så har jag stått ett dygn och normalförbrukat räcker det att köra två timmar så är det fullt.
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Prova att lägga på en laddare till på 20A parallellt, , du får inte 40A men 34-37A är min gissning, jag har också frångått (kopplat bort) EBL då den begränsade min laddning, idag ligger bara förbrukningen genom EBL. Laddningen går förbi och övervakas på Victron, du har ju övervakningen inbyggd så du ser ju direkt vad du får för resultat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar