Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Det blåser runt Campingkortet

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

1 Ej tillåtet!

Det blåser runt Campingkortet

Mer kommer
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Sv: Det blåser runt Campingkortet

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Mer kommer
    När då ?

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

7 Ej tillåtet!

Fick lov att skriva första inlägget så jag kunde få till en länk att lägga in i artikeln :-)

Här kommer hela artikeln, rykande färsk.

http://www.husbilskompisar.se/nytt-i...ing-key-europe
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Intressant! Ska bli spännande att följa SCRs reaktion och inställning. Tur att man kan stå på ställplatser och kan undvika SCRs - i mitt tycke - rena ockerpriser.

1 Ej tillåtet!

SCR's tidigare stenhårda krav på kortet har man tvingats att mjuka upp när man till slut fick med Sveriges troligen största camping, när det gäller gästnätter, Ullareds Camping.

Ullared är numera med i SCR, men här finns inga krav på kortet för att övernatta.

Däremot finns det redan ett antal ställplatser i Sverige som kräver kortet, bl.a. Långholmens husbilscamping i Stockholm...... det var inte förhandlingsbart när vi stod där en natt i höstas, det var bara att köpa kortet, eller åka vidare. Vi köpte kortet.

TommyD

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Jag stod på Långholmen ca två månader både sommaren 2008 och 2009, jobbade i Stockholm då för Strömmakoncernen med fotojobb.
    Man tappade räkningen på gånger då de där stackars tjejerna och killarna bakom disken fick försöka motivera den regeln.
    Jag har länge tyckt att det här har varit en skam för Sverige och inte minst hitresta, utländska, husbilister.
    Glömmer aldrig en Italienare med Asci-kort, trodde han skulle få en hjärnblödning men personalen stod på sig så han åkte vidare.
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Om en aktör försvinner kommer det förmodligen någon annan och övertar rollen. Tiden rinner iväg och det arbetas säkert febrilt för att få till en lösning. Det blir spännande att se hur det utvecklar sig.

Rent praktiskt är jag lite nyfiken på hur danska campingplatser kommer att se på kortet om det återkommer. Campingarna har varit benhårda på att ta kortet i pant. 2018 blir det i Sverige ett kort som förvaras i en app. Det blåser förändringens tider...

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Redan direkt efter Konkurrenceverkets beslut tog man enligt uppgifter jag läst mig till bort kravet i Danmark.
    Kortet har ju haft ett fast pris utåt men distributörer och återförsäljare (Campingar) har förmodligen tjänat bra på det här kortet.

Här har du ett Googleöversatt inlägg från dansk Camperunion.

"Om inget pass finns 2018 kommer det inte att ingå i medlemskapet. Det har fått fler medlemmar att fråga om medlemskapet sjunker med 110 DK. Det fungerar inte eftersom DCU bara har betalat 28 kr för CKE-passet. DCU kan behöva skapa egna medlemskort, vilket kostar föreningen extra. Dessutom ökade portföljen på grund av situationen i Post Nord. Detta påverkar både distributionen av medlemskort och medlemskapsmagasinet Camping-fritid, som skickas till medlemmar åtta gånger om året. DCU håller också på att producera en ny app lanserad under våren 2018."

Banksy

5 Ej tillåtet!

Kortet är den finansieringsmodell som SCR valt för att bekosta stora delar av deras centrala kostnader som, campingkatalogen, administration och andra gemensamma kostnader.

Försvinner intäkten för kortet så tvingas man fakturera alla kostnaderna direkt till föreningens medlemmar, en mycket svårare form att täcka centrala kostnader som då blir ifrågasatta i mycket högre grad.

Campingkatalogen å andra sidan borde sjunga på sista versen och bara en tidsfråga när den försvinner och ersätts med en app.

TommyD

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

2 Ej tillåtet!

Kortet finns redan som app. Läs mer på deras infosida. Vet inte om dom fått med campingarna där.
    https://www.camping.se/sv/Camping-Ke...ng-Key-Europe/

CKE-Kortet administreras av Camping Key Alliance AB som finns på samma adress som SCR i Göteborg.
    Enligt deras egen marknadsföring skall det finnas 1 miljon kort.
    http://www.campingkeyeurope.com

Tittar man lite snabbt på Ratsit så omsätter Camping Key Alliance AB drygt 6 miljoner 2016 och har en anställd.
    Bolagets verksamhet skall vara:

Verksamhetsbeskrivning
    Föremålet för aktiebolagets verksamhet är att sälja, marknadsföra och utveckla ett europeiskt campingkort samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2017-12-31 klockan 17:00.
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Jag stod på Långholmen ca två månader både sommaren 2008 och 2009, jobbade i Stockholm då för Strömmakoncernen med fotojobb.
    Man tappade räkningen på gånger då de där stackars tjejerna och killarna bakom disken fick försöka motivera den regeln.
    Jag har länge tyckt att det här har varit en skam för Sverige och inte minst hitresta, utländska, husbilister.
    Glömmer aldrig en Italienare med Asci-kort, trodde han skulle få en hjärnblödning men personalen stod på sig så han åkte vidare.
    Jag stod också på Långholmen för ett par år sedan, och tjejen i receptionen frågade efter kortet, men lät mig stå utan kort. Så tydligen beror förhandlingsresultatet av vem som står i receptionen - eller åtminstone var det så då.

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Jag stod också på Långholmen för ett par år sedan, och tjejen i receptionen frågade efter kortet, men lät mig stå utan kort. Så tydligen beror förhandlingsresultatet av vem som står i receptionen - eller åtminstone var det så då.
    Troligen som du säger, men tjejerna i receptionen i höstas sa att chefen numera var stenhård vad gällde kortet. För att jag skulle förstå, tillade tjejen, ”hon sitter i SCR,s Styrelse”.

Där gav jag upp och betalade kortet, med ett annat kort, men från Nordea.

TomnyD

0 Ej tillåtet!

Jag vet inte om campingar som 'slarvar' med kortet får någon form av sanktion från SCR men visst är det förhandlingsbart.

T.ex. när du kommer som en större förening med kanske 100 enheter och säger att kräver ni kort håller vi vår träff någon annanstans.
    Det har alltid gått bra men då är det ju också en del pengar dom går miste om.

Men även som enskild person har det gått bra vid flera tillfällen.
    Jag har ju ett kort men jag kollade och det senaste årsmärket är från 2012.

5 Ej tillåtet!

Min innerliga förhoppning är att detta oförskämda krav från SCR äntligen går upp i rök och försvinner för alltid.
    I övrigt GOTT NYTT ÅR på er alla.

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

1 Ej tillåtet!

En medlem i vår FB-grupp påstår att det står på SCRs webbsida att 2018 är sista året man kommer att kräva kortet.
    Har inte hittat den informationen men bett honom om en länk, återkommer.
    Om någon hittar den infon kan ni väl lägga in en länk.

Den här uppgiften stämmer med information jag tidigare fått.
    Det var bland annat den frågan jag ställde till t.f. VD
    Jag fick då svaret att han skulle ta detta till styrelsen och återkomma.
    Det har man inte gjort.

Om uppgiften stämmer ligger det mycket i Tommys kloka ord i inlägg #9 här i tråden.
    Det är inte helt omöjligt som jag ser det att hela campingsverige förändras och då till det bättre.
    Banksy

3 Ej tillåtet!

En annan betalmodell kan ju vara aktuell om detta CKE inte går att kräva som tidigare, STF erbjuder ju om minnet inte sviker mig ett pris på sina vandrarhem men som Medlem" så får man bo lite billigare.

"Medlemspris".
    Tänk här, som innehavare av CKE så får man 10% eller ett fast avdrag på 20-30kr rabatt... utan kort så får man betala fullt pris.
    Naturligtvis gör man först en generell höjning av ordinarie pris på motsvarande belopp, så finansierar det sig självt med råge.

vi köper varje år ACSI-kortet med liknande produkt, vi får rabatt som innehavare av kortet (även om ACSI-Kortet bara gäller för lågsäsong)
    Senast redigerat av Stefan Bylund den 2018-01-01 klockan 12:30.
    Tanka Gasol lika enkelt som Diesel !

www.lpg2.zoomin.se

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

2 Ej tillåtet!

Det fortsätter att blåsa snålt i Danmark.
    Enligt bifogat pressmeddelande är den konkursförvaltare som tillsatts avsatt och ersatt.
    https://drive.google.com/file/d/13fc...DaSbMQ0TT/view
    Banksy

Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

3 Ej tillåtet!

Efter ett tips i Facebookgruppen har vi hittat en artikel från SCRs tidning SVEA.
    Där bekräftar faktiskt tidigare VDn Lars Isacson att 2018 är sista året som kortet är obligatoriskt.
    Bifogade filer Bifogade filer
    • Filtyp: pdf SCR.pdf (792,3 KB, 107 visningar)
    Banksy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar